Иконы казанской божьей матери

21 июля православные верующие отмечают один из самых важных в нашей стране церковных праздников – явление иконы Пресвятой Богородицы во граде Казани в 1579 году. Казанская икона исторически стала одной из самых почитаемых икон Царицы Небесной на Руси.

Казанской иконе Божьей Матери молятся:

  • Об излечении любых телесных болезней, в особенности просят помощи в лечении болезней глаз. В исторических документах существуют многочисленные свидетельства о случаях исцеления слепоты у тех, кто молился у этой чудотворной иконы.
  • О духовном прозрении, в том числе о поиске правильного пути в жизни, о помощи в выборе верного решения в сложной ситуации.
  • О мире и согласии в семье. Она помогает семейным парам наладить их отношения, внести в них гармонию и благополучие.
  • О поддержке в тяжелых жизненных ситуациях, когда не хватает сил для борьбы с невзгодами.
  • О решении сложной ситуации на работе, при конфликтах с коллегами и начальством.
  • О помощи тем, кто служит в армии, или иным способом защищает Родину от нападений врагов, пусть это даже и не военные, а политические или словесные нападки.
  • К ней обращаются и в радости: Казанской иконой благословляют молодых на вступление в брак.

«Сейчас, может быть, не нужно выделять какую-то одну или даже несколько особо чтимых икон Богородицы, – говорит специалист по церковному искусству Александр Копировский. – Следует помнить, что их несколько десятков, если не больше, и самых разных. И когда в народе говорят: вот эта помогает от того-то, эта от того-то, то это народные суеверия, потому что Богородица у нас одна, а икон ее – много. И называть их надо правильно: не «икона казанской Богоматери», а именно «Казанская икона Богоматери», то есть она прославлена в граде Казани. И исторически сложилось так, что она стала общерусской почитаемой святыней».

По словам Александра Копировского, это так проявляется особо выраженная на Руси любовь, почтение и благоговение к Пресвятой Богородице. А с другой стороны, надо знать и историю и помнить, что поклоняться нужно не самим иконам, а первообразу, то есть духовно восходить к тем, кто на них изображен, не поддаваясь народным суевериям.

Чудесное обретение иконы на пепелище

История Казанской иконы Божией Матери со дня ее обретения связана прежде всего с защитой нашей страны от бед, в первую очередь – от вражеских полчищ. Многие из этих событий считались и считаются чудесными, как чудесным было и само обретение иконы. Ему предшествовало одно из самых страшных бедствий, которые тогда могли случиться в деревянных городах – катастрофический пожар. Он прошел, гудя по Казани в 1579 году, через четверть с небольшим века после того, как войско царя Иоанна Грозного взяло штурмом столицу Казанского ханства.

В пожаре погибла половина Казанского Кремля с прилегающей к нему частью города, и среди мусульманского населения возникли слухи, будто таким страшным образом неверным дается знак свыше, будто Бог осерчал на них. И словно в ответ на это одному из маленьких жителей Казани – девятилетней стрелецкой дочери Матрене Онучиной явилась во сне Богородица и повелела искать на пепелище сгоревшего дома свою икону. Но добиться от взрослых, чтобы они прислушались к ее словам, девочке удалось не сразу. Трижды являлась ей Матерь Божия, прежде чем хотя бы мать Матрены согласилась отправиться вместе с дочкой на пепелище с лопатой в руках. И почти сразу они наткнулись на икону, завернутую в ветхий рукав мужской одежды из вишневого сукна. Как писал священник Никольской гостинодворской церкви Казани Ермолай, будущий патриарх всея Руси Гермонен, в труде «Повесть и чудеса Пречистыя Богородицы», в момент обретения «чудотворный образ чудно сиял светлостью, как будто вновь был написан красками, тогда как земной прах нисколько не коснулся того чудного образа».

«Когда в печи одного из сгоревших домов нашли икону – не сгоревшую, а явно положенную туда, чтобы сохранить от огня, – это было воспринято как знак того, что несмотря на все земные напасти, такие как пожары, которые в то время часто случались, Богородица это место не оставила. Из этого сделали государственное событие, икону повезли в Москву, построили Казанский храм, возобновленный в XVII веке. И это событие стало очень почитаться народом: на сгоревшем пустом месте все-таки появляется образ Богородицы – как знак явления ее самой», – говорит профессор Свято-Филаретовского православно-христианского института Александр Копировский.

Почему она стала считаться защитницей от иноплеменников

Обретение Казанской иконы Божией Матери стало одним из самых ярких событий в Казани той эпохи, и неудивительно, что ставший патриархом Гермоген особо почитал именно эту икону. Настолько, что во время польско-шведской интервенции по его повелению, переданному грамотой из заточения, именно список этой иконы привезли в 1611 году из Казани первому народному ополчению. Увы, это войско постигла неудача. Но второе ополчение, собранное Мининым и Пожарским, добилось успеха, освободив Москву от оккупантов. Правда, это было уже после смерти патриарха Гермогена, погибшего от голода в заточении. И вновь воинов-ополченцев осенял лик Богородицы, обретенный чудесным образом в Казани. С этой поры Казанская икона Божией Матери и стала почитаться как символ святой защитницы России.

«Интересно, что эта икона непривычной иконографии, – говорит Александр Копировский. – Она напоминает фрагмент, потому что у младенца Христа на этой иконе видна только одна правая благословляющая рука, а левую как будто закрыли поля иконы, и Он виден только по пояс. Это свидетельствует о том, что икона довольно новая – XVI века, это поиски новых иконографий. В это время в иконописи действительно стараются не просто повторять старые формы, а искать новые. Но это мы отмечаем уже сейчас. А тогда люди просто радовались, что появилась такая новая икона даже на пепелище – в знак того, что жизнь продолжается».

За четыре с лишним столетия вокруг обретенного в Казани лика Богоматери возникло множество легенд, связанных с чудесной помощью иконы в обороне страны и проявлением небесного покровительства. С 1624 по 1930-й годы икона (точнее, один из самых знаменитых ее списков) хранилась в Москве в Казанском соборе, построенном на средства князя Дмитрия Пожарского на Красной площади. Другие списки иконы освящали и битву под Полтавой, во время которой царь Петр I молился перед этой иконой, и закладку и строительство Санкт-Петербурга, в котором со временем появился и один из самых знаменитых воинских храмов – Казанский собор. Именно здесь к Богоматери обращался с молитвой фельдмаршал Михаил Кутузов, собираясь принимать командование всей русской армией, и здесь же 25 декабря 1812 года, в праздник Рождества Христова, служили первый благодарственный молебен «За избавление России от нашествия галлов».

Новейшая история, легенды и факты

Несмотря на массированную атеистическую пропаганду и торжество безбожия, воцарившегося в России после октября 1917 года, многие православные именно с молитвами, обращенными к Казанской иконе Божией Матери, связывают и победы в годы Великой Отечественной войны.

Согласно легендам, сохраняющимся по сей день и время от времени получающим обоснования в виде частных воспоминаний, именно эту икону поднимали на самолете «Дуглас» над Москвой в самые трудные дни октября 1941 года. Незадолго до того, как удалось остановить врага на подступах к Ленинграду, митрополиту Илие (Караму) Антиохийскому якобы было видение: к нему явилась сама Царица Небесная и пообещала Ленинграду свое заступничество. Митрополит, как гласит легенда, обратился к советскому правительству через международный Красный Крест и рассказал о «Господнем определении», после чего в обстановке полной секретности чудотворную Казанскую икону Божьей Матери по личному распоряжению Сталина якобы на самолете пронесли по кругу (такой своеобразный крестный ход) над Ленинградом. На той границе, над которой ее пронесли, и удалось потом остановить немцев.

«Никаких документальных свидетельств тому нет, – сказал корреспонденту «МИР 24″ профессор Московской Духовной Академии диакон Андрей Кураев. — Хотя сейчас у историков есть доступ к архивам практически каждой воинской части, а каждый боевой вылет тогда фиксировался. Как человек, который знает идеологическую ситуацию той поры, я думаю, что история про икону, которую подняли в воздух самолетом и пронесли вокруг Ленинграда – это все же миф. Такого рода рассказы настолько близки православному народному сердцу, что такой миф мог родиться даже сам по себе».

Многие воины-сталинградцы также были уверены, что в расположении 62-й армии генерала Василия Чуйкова по негласному распоряжению Сталина хранится Казанская икона Божией Матери. И подобных примеров не счесть, скажем, участники штурма Кенигсберга вспоминают, что в самый разгар операции на самом трудном участке появилась именно эта икона. А в храме святого благоверного князя Александра Невского в Пскове по сей день хранится список Казанской иконы Божией Матери, которая во время немецкой оккупации помогла выжить местному партизанскому отряду и которую с тех пор так и называют в народе – «Партизанская».

А с 2011 года Казанская икона Божией Матери в прямом смысле слова смотрит на Россию свыше. 7 апреля 2011 года космический корабль «Союз ТМА-21», носящий имя первого космонавта Земли – Юрия Гагарина, доставил на Международную космическую станцию список иконы, переданный космонавтам патриархом Московским и всея Руси Кириллом. Теперь эта икона хранится в российском секторе МКС, чтобы, как сказал патриарх Кирилл, «над нашим мятущимся, раздираемым противоречиями миром, в котором так много скорби и человеческого горя, простирался Покров Пречистой Царицы Небесной».

Тропарь Казанской иконе Божией Матери

Заступнице усердная, Мати Господа Вышняго, за всех молиши Сына Твоего Христа Бога нашего, и всем твориши спастися, в державный Твой покров прибегающим. Всех нас заступи, о Госпоже Царице и Владычице, иже в напастех и в скорбех, и в болезнех, обремененных грехи многими, предстоящих и молящихся Тебе умиленною душею и сокрушенным сердцем, пред пречистым Твоим образом со слезами и невозвратно надежду имущих на Тя, избавления всех зол, всем полезная даруй и вся спаси, Богородице Дево: Ты бо еси Божественный Покров рабом Твоим.

Сегодня исполняется 400 лет со дня спасения Москвы (1612 г.). И в этот день мы празднуем праздник в честь Иконы Божией Матери Казанская. Матерь Божия всегда невидимо предстоит пред Престолом Божием, молится о нашей стране. Икон Божией Матери около четырехсот есть в мире. И вот одна из таких икон — Казанская, находится в нашей стране; оригинал уже потерян, но есть списки чудотворной иконы Казанской Божией Матери.

Будем молится и простить у Матери Божией заступничества за нас грешных. И сегодня, как вы знаете, исполняется 400 лет явления для спасения Москвы.

Почитаемая чудотворной икона Богородицы, явившаяся в Казани в 1579 году. Одна из самых чтимых икон Русской православной церкви

Молитва пред Казанской иконой Богоматери о помощи и здравии»О, Пресвятая Владычице Богородице, Царице Небеси и земли, вышшая ангел и архангел и всея твари честнейшая, чистая Дево Марие, миру благая Помощнице, и всем людем утверждение, и во всяких нуждах избавление! Призри и ныне, Госпоже Всемилостивая, на рабы Твоя, Тебе умиленною душею и сокрушенным сердцем молящияся, со слезами к Тебе припадающия и покланяющияся пречистому и цельбоносному образу Твоему, и помощи и заступления Твоего просящия.О, Всемилостивая и Премилосердая Дево Богородице Чистая! Воззри, Госпоже, на люди Твоя: мы бо грешнии не имамы иныя помощи, разве Тебе и от Тебе рождшагося Христа Бога нашего. Ты еси заступница и предстательница наша. Ты еси обидимых защищение, скорбящим радование, сирым прибежище, вдовам хранительница, девам слава, плачущим веселие, больным посещение, немощным исцеление, грешным спасение. Сего ради, о Богомати, к Тебе прибегаем, и на Твой Пречистый образ с Предвечным на руку Твоею держимым Младенцем, Господем нашим Иисусом Христом взирающе, умиленное пение Тебе приносим и вопием: помилуй нас, Мати Божия, и прошение наше исполни, вся бо суть возможна ходатайству Твоему, яко Тебе слава подобает ныне и присно и во веки веков. Аминь.»Молитва пред Казанской иконой Богородицы о замужестве и сохранении мира в семье»О Пресвятая Госпоже Владычице Богородице! Со страхом, верою и любовию припадающе пред честною иконою Твоею, молим Тя: не отврати лица Твоего от прибегающих к Тебе, умоли, милосердая Мати, Сына Твоего и Бога нашего, Господа Иисуса Христа, да сохранит мирну страну нашу, да утвердит державу Российскую во благочестии, Церковь Свою Святую да незыблему соблюдет от неверия, ересей и раскола.Не имамы бо иныя помощи, не имамы иныя надежды, разве Тебе, Пречистая Дево: Ты еси Всесильная христиан Помощница и Заступница. Избави всех, с верою Тебе молящихся, от падений греховных, от навета злых человек, от всяких искушений, скорбей, бед и от напрасныя смерти; даруй нам дух сокрушения, смирение сердца, чистоту помышлений, исправление греховныя жизни и оставление прегрешений, да вси, благодарне воспевающе величия Твоя, сподобимся Небеснаго Царствия и тамо со всеми святыми прославим пречестное и великолепое имя Отца и Сына и Святаго Духа. Аминь.»Источник: pravoslavnye-molitvy

Кондак 1

Избранной от всех родов Заступнице рода христианскаго, покровом Своея благости покрывающей страну нашу православную, благодарственная пения приносим Ти, Богородице, о явлении чудныя Твоея иконы. Ты же, яко Всемилостивая, всех притекающих к Тебе Помощнице, заступай нас во всех скорбех и нуждах, бедах и напастех, да зовем Ти: Радуйся, Заступнице усердная рода христианскаго.

Икос 1

Ангел предстатель послан бысть рещи Богородице «Радуйся”, егда Бог Слово воплощашеся во утробе Ея: и мы, грешнии, прославляюще явление чудныя Ея иконы и Божественнаго Младенца Спаса Христа, со умилением вопием Благодатней: Радуйся, Богоизбранная Отроковице; Радуйся, Мати Божия. Радуйся, Царице Небесе и земли; Радуйся, светлое Церкве Небесныя и земныя украшение. Радуйся, Ангелы чтимая; Радуйся, певаемая от Серафим. Радуйся, светлое пророческое сбытие; Радуйся, апостолов похвало. Радуйся, мученическое исповедание; Радуйся, преподобных венче. Радуйся, праведных веселие; Радуйся, грешных упование. Радуйся, Заступнице усердная рода христианскаго.

Кондак 2

Видящи, Всенепорочная, с высоты Небеснаго жилища Своего, идеже с Сыном Твоим в славе пребываеши, скорбь рабов Твоих в новопросвещеннем граде, яко гневнаго ради Божия посещения вера Христова поругаема бывает агарянским зловерием, благоволила еси явити икону Свою, чудесы ю прославляющи, да утверждаемии знаменьми Твоея благодати, христолюбивии людие верно вопиют Богу: Аллилуиа.

Икос 2

Разумение трикратнаго явления Богоматере мудрая отроковица ищущи, тече ко властем, поведающи им дивное явление и грозное прещение: мы же дивящеся свыше данному отроковице вразумлению, благоговейно вопием к Преблагословенней: Радуйся, устнами чистыми хвалу Богови совершающая; Радуйся, тайны благодати Божия верным открывающая. Радуйся, верных известная похвало; Радуйся, молние, неверных устрашающая. Радуйся, славою чудес Твоих верных разум озаряющая; Радуйся, агарянскаго зловерия обличение. Радуйся, гордыни их низложение; Радуйся, веры христианския утверждение. Радуйся, почитания святых икон освящение; Радуйся, скорбь нашу в радость претворяющая. Радуйся, несумненною надеждою нас увеселяющая. Радуйся, Заступнице усердная рода христианскаго.

Кондак 3

Сила Вышняго благодатию Богоматере умудри и укрепи отроковицу к исканию многоценнаго Божия дара, и та, с верою дерзающи о Господе, приступи к труду и, скрытое в земли обретши сокровище святыя иконы Богоматери, радостно возопи к Богу: Аллилуиа.

Икос 3

Имеющи благоутробное промышление о новопросвещенных людех града Казани, от пречестныя Твоея иконы токи чудес источила еси, Владычице, слепым телесныма очима зрение подавающи, омраченных же душевно светом богопознания и благочестия озаряющи, девствующим под осенением Твоея иконы пристанище небурное дарующи. Сего ради зовем Ти: Радуйся, явлением иконы Твоея тьму лютых обстояний отгоняющая; Радуйся, лучами чудес всех просвещающая. Радуйся, слепых прозрение; Радуйся, омраченных смыслом просвещение. Радуйся, славо Православия; Радуйся, тихое пристанище ищущих спасения. Радуйся, Мати целомудрия; Радуйся, покрове и ограждение девства. Радуйся, Еюже ликовствует все множество верных; Радуйся, Еяже ради рыдает демонское полчище. Радуйся, всех христиан вожделенная Помощнице; Радуйся, всех скорбящих Радосте. Радуйся, Заступнице усердная рода христианскаго.

Кондак 4

Бурю смятений и крамолы врагами воздвигнутую в стране нашей утолити тщащься блаженный Ермоген, списатель чудес Твоея, Богомати, иконы, слезно пред нею моляшеся и, видев, яко воинству православному в щит и победное знамение Твоя икона даровася, верою укрепляемый до конца живота своего, вопияше Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышавше православнии воини откровенную Преподобным Сергием святителю Арсению тайну, яко предстательством Богоматере суд об Отечестве нашем преложен на милость, икону Богоматерню, яко знамя победное, приимше, исхитиша матерь градов русских из рук супостат и возопиша Заступнице христиан: Радуйся, Мати Бога Вышняго; Радуйся, яко за всех молиши Сына Твоего, Христа Бога нашего. Радуйся, яко всем твориши спастися в державный Твой покров прибегающим; Радуйся, Заступнице всех сущих в скорбех и болезнех. Радуйся, всем молящимся сокрушенным сердцем пред пречистым Твоим образом полезная дарующая; Радуйся, избавление зол всем, невозвратно надежду имущим на Тя. Радуйся, тихое и доброе пристанище; Радуйся, скорая Помощнице. Радуйся, готовый и теплый покрове спасения; Радуйся, источающая нам неоскудныя милости. Радуйся, предваряющая на помощь; Радуйся, избавляющая от всех бед. Радуйся, Заступнице усердная рода христианскаго.

Кондак 5

Боготечная звезда явися Твоя, Богомати, икона, всю страну Российскую обтекающая, лучами чудес Твоих осиявающая всех блуждающих по морю страстнаго жития, мрак печалей и мглу всяких недуг и скорбей прогоняющая и наставляющая на путь спасения с верою к Тебе притекающих и вопиющих к Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видев царь Петр, яко от святыя иконы Богоматерни благодатию Божиею содеваются многия чудеса, приемлет ю в путеводительницу воинству своему и в день брани на свеев в щит и покров, и победив до конца врага с помощию Богоматере, тем камень совершенный во основание новаго царствующего града положи, икону же Твою чудную, яко освящение, яко щит и ограждение, в сердце града постави. Сего ради вопием Пречистей: Радуйся, жилище и доме Христа Бога нашего; Радуйся, вместилище неизреченныя Его славы. Радуйся, граде одушевленный, присно царствующий; Радуйся, палато преукрашенная. Радуйся, Радосте градов и весей; Радуйся, непобедимое христиан в бедах хранилище и предградие. Радуйся, Церкве Православныя похвало; Радуйся, Русской земли утверждение. Радуйся, христолюбиваго воинства Помощнице; Радуйся, врагов одоление. Радуйся, от бед избавление; Радуйся, Матерними Твоими щедротами всех посещающая. Радуйся, Заступнице усердная рода христианскаго.

Кондак 6

Предстояще пред пречистым Твоим образом архиереев сословии и вси людие, монаси и мирстии, проповедуют, Госпоже Богородительнице, великия Твоя милости, яко грады ограждаеши, обители покрываеши, веси защищаеши, и, ведуще Тя воистинну Помощницу сильну и непобедиму, со слезами приносят Ти молитвы, да простреши к Сыну Твоему Богоносныя руки за люди Твоя, во еже избавити нас от всех бед и напастей, да благодарне вопием Богу: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиявши просвещение истинное и отгнавши древле лесть агарянскую во новопросвещенней стране Казанской, ныне во всех градех российских светиши светом чудес и милостей: притекающии бо с верою ко Твоей иконе цельбоносней скорбей избавление, недугов исцеление и радости всякия исполнения приемлют, вопиюще Тебе усердно: Радуйся, неистощимый источниче святыни; Радуйся, многотекущая реко Божественная благодати. Радуйся, грешных с Богом примирение; Радуйся, грехов наших очищение. Радуйся, благочестия Наставнице; Радуйся, в добрых делех утверждение и помоще. Радуйся, добрыя обеты приемлющая; Радуйся, благим намерением способствующая. Радуйся, злыя начинания разрушающая; Радуйся, вражия козни расторгающая. Радуйся, скорая человеком Помощнице; Радуйся, милость сугубо нам подающая. Радуйся, Заступнице усердная рода христианскаго.

Кондак 7

Хотящу народу православному исповедати милости Преблагословенныя Царицы Неба и земли и по силе благодарственная принести о избавлении его от нашествия иноплеменных, дивному храму, созданному в честь пречудныя иконы, победная в дар принесе, да вси памятующе милость Богоматере, спасшия град сей и страну, выну воспевают Богу благодарными усты: Аллилуиа.

Икос 7

Стольному граду России святая икона Твоя, Богомати, воистинну явися благая Одигитрия, якоже древле Цареграду: к Тебе бо прибегают людие, помощи Твоея на начало пути и дел своих просяще и благодарственная приносяще моления пред пречистою иконою Твоею за избавление от скорбей и напастей, Тебе Помощницу и Заступницу крепкую ведают. Темже благодарственно вопием Ти: Радуйся, Российския страны покрове; Радуйся, Православия в ней ограждение и утверждение. Радуйся, несокрушимый щите воинов наших; Радуйся, броне их неуязвимая. Радуйся, козни врагов обличающая; Радуйся, яко паучину их растерзающая. Радуйся, нечестия обличение; Радуйся, крамолы разрушение. Радуйся, юных от заблуждений исправление; Радуйся, старцев утешение. Радуйся, душевредных учений низложение; Радуйся, душеполезных знаний дарование. Радуйся, Заступнице усердная рода христианскаго.

Кондак 8

Странно и сумнителъно неверующим слушати, како от иконы Твоея токи благодати истекают, воня животная благоухает: мы же, верующе слову, реченному Тобой, Владычице, к первонаписанней иконе: «С тобой Моя благодать и сила”, уповаем, яко и с сею иконою благодать Твоя выну: темже благоговейно предстояще лобызаем ю, поклоняемся ей, яко Тебе Самей сущей, честь бо иконы на первообразное восходит, и Твоя благодать сею иконою знамения и чудеса содевает всем с верою притекающим к Тебе и вопиющим Богу: Аллилуиа.

Икос 8

Вся бывши горе, к Небесным взята, и земных не оставляеши, Богомати, священным Твоим предстательством: имаши бо матернее дерзновение ко Христу Богу нашему. Темже утверди в мире глубоце православных житие и вся полезная всегда даруй рабом Твоим, да величающе воспеваем Ти: Радуйся, Невместимаго вместилище; Радуйся, осененная силою Вышняго. Радуйся, прозябшая Клас Небесный; Радуйся, мир весь душепагубнаго глада избавльшая. Радуйся, выну ходатайствующая за род наш; Радуйся, яко много может молитва Твоя пред Сыном Твоим и Богом. Радуйся, всех нас при Кресте Сына Твоего усыновившая; Радуйся, всегда Матернюю любовь к нам являющая. Радуйся, Ходатаице вечных благ; Радуйся, и во временней жизни полезная нам подающая. Радуйся, известное прибежище наше во всех скорбных обстояниих; Радуйся, несомненное утешение в печалех. Радуйся, Заступнице усердная рода христианскаго.

Кондак 9

Всякаго естества ангельскаго превышшая явилася еси, Пресвятая Дево: Бога бо зачала еси плотию, Невместимаго всеми вместила еси во утробе Твоей, на руках носила еси Носящаго весь мир дланию: темже, яко Честнейшую Херувим и Славнейшую без сравнения Серафим величающе Тя, вопием о Тебе Богу: Аллилуиа.

Икос 9

Вития многовещанныя, яко рыбы безгласныя, видим о Тебе, Богородице: недоумеет бо всяк язык благохвалити Тя по достоянию, изумевает ум пети Тя, Богородице; обаче Благая сущи, приими и от нас архангельский глас, Тебе вопиющих: Радуйся, Благодатная; Радуйся, яко Господь с Тобою. Радуйся, Благословенная в женах; Радуйся, обретшая благодать у Бога. Радуйся, родившая Спасителя миру; Радуйся, Мати Сына Божия. Радуйся, Родительнице Вечнаго Царя; Радуйся, израстившая нам плод живота. Радуйся, освященная Духом Святым; Радуйся, осененная силою Всевышняго. Радуйся, верная Рабо Господня; Радуйся, яко Тя блажат вси роди. Радуйся, Заступнице усердная рода христианскаго.

Кондак 10

Спасти хотящи многия от находящих зол, скорбей и болезней, чудную икону Твою, Богомати, даровала еси, еяже ради слепии презирают, хромии ходят, разслабленнии возстают, беснующиися исцеляются, земли плодоносие подается, людие от смертоносныя язвы избавляются, грады и домы от огня спасаются: темже прославляюще Бога, дающаго нам таковыя милости, вопием Ему усердно: Аллилуиа.

Икос 10

Стена еси, Богородице, стране Российстей, градом ограждение и слава, православному воинству на враги укрепление. Темже, благодаряще Тя, вопием: Радуйся, прославляющих Тя прославляющая; Радуйся, не чтущих Тя посрамляющая. Радуйся, врагов устрашение; Радуйся, от нашествия иноплеменных избавление. Радуйся, воинов крепосте; Радуйся, в дни брани забрало и ограждение. Радуйся, в дни мира живоносный саде, увеселяющий сердца верных; Радуйся, оружие, егоже трепещут демони. Радуйся, спасительный елей, умащающий греховныя раны кающихся; Радуйся, теплое наше упование. Радуйся, несумненная наша Надеждо; Радуйся, тихое и доброе пристанище. Радуйся, Заступнице усердная рода христианскаго.

Кондак 11

Пение хвалебное и благодарственное приносят Тебе, Владычице, припадающе ко иконе Твоей и любезно лобызающе ю, дев лицы, под державным покровом Твоим тихое и мирное иноческое житие провождающии, и возложивше на Тя все упование, радостно вопиют Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Яко светоприемную свещу, зрим Твою честную икону, Пресвятая Владычице: та бо невещественный огнь благодати Твоея восприемши, и в подобиих ея новы возжигает светильники, причастны тояжде силы благодатныя, и озаряет чудесы, наставляющи на путь спасения всех вопиющих Ти сице: Радуйся, Невесто Неневестная; Радуйся, Богоизбранная Отроковице, Мати Дево. Радуйся, добрая Наставнице непорочнаго девства; Радуйся, Хранительнице ревнующих о чистоте. Радуйся, жен похвало; Радуйся, дев величание. Радуйся, вдов заступление; Радуйся, сирот призрение. Радуйся, нищих Питательнице; Радуйся, нагих одеяние. Радуйся, печальных утешение; Радуйся, скорбящих веселие. Радуйся, Заступнице усердная рода христианскаго.

Кондак 12

Благодать дати восхотевши почитающим Тя с любовию, Богородительнице, присущего Ти силу благодатную оставила еси во святых Твоих иконах, ибо Божественная благодать, спребывающи тем (иконам), знамения и чудеса выну содевает и душевных и телесных недуг исцеление всем с верою приходящим подает Твоими Богоматерними непрестанными к Богу молитвами о вопиющих Ему: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще Твоя чудеса, бывшая в древняя и настоящая времена, хвалим Тя, яко Живоносный Источник благодати, яко неистощимую реку чудес, яко бездну милости и щедрот, и все упование по Бозе возлагающе на Тя и в сей и в будущей жизни, прославляюще Тя, вопием: Радуйся, христиан непостыдное упование; Радуйся, верных спасительное прибежище. Радуйся, ненадежных надеяние; Радуйся, отчаянных спасение. Радуйся, бане, омывающая совесть; Радуйся, росо, оживляющая души. Радуйся, болезней врачевство скорое и безмездное; Радуйся, от всех бед быстрое избавление. Радуйся, Утешительнице во всякой скорби; Радуйся, из глубины погибели спасающая. Радуйся, отрадо в день смерти; Радуйся, единая Надеждо и по смерти. Радуйся, Заступнице усердная рода христианскаго.

Кондак 13

О Всепетая Мати, рождшая всех святых Святейшее Слово, приими ныне малое сие моление и, величия ради благости Твоея и бездны щедрот Твоих, не помяни множества грехов наших, но исполни во благих прошения наша, подавающи телу здравие, души спасение, избавляющи от всякия нужды и печали и Царствия Небеснаго наследники сотворяющи всех верно вопиющих Богу: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Молитвы Пресвятой Богородице перед Ея иконой, именуемой «Казанская”

Молитва первая

О Пресвятая Госпоже Владычице Богородице! Со страхом, верою и любовию припадающе пред честною иконою Твоею, молим Тя: не отврати лица Твоего от прибегающих к Тебе, умоли милосердая Мати, Сына Твоего и Бога нашего, Господа Иисуса Христа, да сохранит мирну страну нашу, Церковь Свою Святую да незыблему соблюдет от неверия, ересей и раскола. Не имамы бо иныя помощи, не имамы иныя надежды, разве Тебе, Пречистая Дево: Ты еси Всесильная христиан Помощница и Заступница. Избави всех с верою Тебе молящихся от падений греховных, от навета злых человек, от всяких искушений, скорбей, бед и от напрасныя смерти: даруй нам дух сокрушения, смирение сердца, чистоту помышлений, исправление греховныя жизни и оставление прегрешений, да вси благодарне воспевающе величия Твоя, сподобимся Небеснаго Царствия и тамо со всеми святыми прославим Пречестное и Великолепое Имя Отца и Сына и Святаго Духа. Аминь.

Молитва вторая

О, Пресвятая Владычице Богородице, Царице Небеси и земли, вышшая ангел и архангел и всея твари честнейшая, чистая Дево Марие, миру благая Помощнице, и всем людем утверждение, и во всяких нуждах избавление! Призри и ныне, Госпоже Всемилостивая, на рабы Твоя, Тебе умиленною душею и сокрушенным сердцем молящияся, со слезами к Тебе припадающия и покланяющияся пречистому и цельбоносному образу Твоему, и помощи и заступления Твоего просящия. О, Всемилостивая и Премилосердая Дево Богородице Чистая! Воззри, Госпоже, на люди Твоя: мы бо грешнии не имамы иныя помощи, разве Тебе и от Тебе рождшагося Христа Бога нашего. Ты еси заступница и предстательница наша. Ты еси обидимых защищение, скорбящим радование, сирым прибежище, вдовам хранительница, девам слава, плачущим веселие, больным посещение, немощным исцеление, грешным спасение. Сего ради, о Богомати, к Тебе прибегаем, и на Твой Пречистый образ с Предвечным на руку Твоею держимым Младенцем, Господем нашим Иисусом Христом взирающе, умиленное пение Тебе приносим и вопием: помилуй нас, Мати Божия, и прошение наше исполни, вся бо суть возможна ходатайству Твоему: яко Тебе слава подобает ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Тропарь Пресвятой Богородице перед Ея иконой, именуемой «Казанская”

Тропарь, глас 4

Заступнице усердная, Мати Господа Вышняго, за всех молиши Сына Твоего, Христа Бога нашего, и всем твориши спастися, в державный Твой покров прибегающих. Всех нас заступи, о Госпоже Царице и Владычице, иже в напастех и скорбех и в болезнех, обремененных грехи многими, предстоящих и молящихся Тебе умиленною душею и сокрушенным сердцем пред пречистым Твоим образом со слезами, и невозвратно надежду имущих на Тя, избавления всех зол, всем полезная даруй и вся спаси, Богородице Дево: Ты бо еси Божественный покров рабом Твоим.

Кондак, глас 8

Притецем, людие, к тихому сему и доброму пристанищу, скорой Помощнице, готовому и теплому спасению, покрову Девы: ускорим на молитву и потщимся на покаяние: источает бо нам неоскудныя милости Пречистая Богородица, предваряет на помощь и избавляет от великих бед и зол благонравныя и богобоящияся рабы Своя.

Величание

Величаем Тя, Пресвятая Дево, Богоизбранная Отроковице, и чтем образ Твой святый, имже точиши исцеления всем с верою притекающым.

КАЗАНСКАЯ ИКОНА БОЖИЕЙ МАТЕРИ — одна из почитаемых на Руси икон.

Со­глас­но крат­ко­му (1579 год) и под­роб­но­му (1594 год) ва­ри­ан­там «Ска­за­ния о яв­ле­нии и чу­де­сах от ико­ны Пре­свя­тыя Бо­го­ро­ди­цы Ка­зан­ской», чу­до­твор­ная ико­на бы­ла об­ре­те­на в городе Ка­зань 08.07.1579 года. По­сле опус­то­ши­тель­но­го по­жа­ра, слу­чив­ше­го­ся в го­ро­де, де­воч­ке Ма­тро­не в сон­ном видении яви­лась ико­на Бо­го­ро­ди­цы и ука­за­ла ей ме­сто под сго­рев­шим ро­ди­тель­ским до­мом, где ико­на бы­ла за­ры­та. Бо­го­ро­ди­ца ве­ле­ла Ма­тро­не со­общить об этом ар­хи­епи­ско­пу и вое­во­де, что­бы те об­ре­ли свя­тую ико­ну. Но на сло­ва де­воч­ки не об­ра­ти­ли вни­ма­ния. По­сле то­го как ви­де́­ние по­вто­ри­лось, Ма­тро­на и её мать при сте­че­нии на­ро­да са­ми вы­ко­па­ли из зем­ли ико­ну. Об­раз пе­ре­не­сли в на­хо­див­шую­ся по­бли­зо­сти церковь Святителя Ни­ко­лая Чу­до­твор­ца, а за­тем в Бла­го­ве­щен­ский со­бор Ка­зан­ско­го крем­ля. Ико­на по­лу­чи­ла на­зва­ние Ка­зан­ской. В под­роб­ном ва­ри­ан­те «Ска­за­ния…», ав­то­ром ко­то­ро­го счи­та­ет­ся митрополит Ка­зан­ский святой Гер­мо­ген (бу­ду­щий пат­ри­арх Мос­ков­ский и всея Ру­си), при­ве­де­но 16 чу­дес от ико­ны.

По по­ве­ле­нию ца­ря Ива­на IV Ва­силье­ви­ча на мес­те яв­ле­ния ико­ны был ос­но­ван Бо­го­ро­диц­кий де­ви­чий монастырь, в ко­то­ром впо­след­ст­вии ико­на пре­бы­ва­ла. В 1580-е годы в Ка­за­ни бы­ли из­да­ны «тет­ра­ди» со служ­бой яв­ле­нию ико­ны, на­пи­сан­ной святителем Гер­мо­ге­ном. К началу XX века ико­на бы­ла ук­ра­ше­на до­ро­гим ок­ла­дом с 18 круп­ны­ми брил­ли­ан­та­ми и 412 бо­лее мел­ки­ми дра­го­цен­ны­ми кам­ня­ми, а так­же ши­той жем­чу­гом ри­зой с 479 брил­ли­ан­та­ми, 100 ал­ма­за­ми и 1120 др. дра­го­цен­ны­ми кам­ня­ми. В ночь на 29.06(12.07). 1904 года ико­на бы­ла по­хи­ще­на. По сло­вам по­хи­ти­те­ля, она бы­ла им сож­же­на. Ико­на име­ла раз­мер около 26,7×22,3 см. На фо­то­гра­фи­ях 2-й половины XIX века ли­ки на ней не­раз­ли­чи­мы из-за тём­ной оли­фы, а вся «до­лич­ная» часть за­кры­та ок­ла­дом. Об об­ли­ке яв­лен­ной ико­ны мож­но су­дить по ши­той пе­ле­не конца XVI века из ка­зан­ско­го Бо­го­ро­диц­ко­го монастыря (Национальный му­зей Рес­пуб­ли­ки Та­тар­стан) и не­ко­то­рым ран­ним спи­скам ико­ны (в т. ч. из со­б­ра­ний С. Н. Во­робь­ё­ва и Г. В. Леп­са; Мо­ск­ва).

На ико­не Бо­го­ма­терь изо­бра­же­на оп­леч­но, Бо­го­мла­де­нец — пря­мо­лич­но (фрон­таль­но). Ико­но­гра­фи­че­ски икона от­но­сит­ся к ти­пу «Оди­гит­рия», что от­мече­но уже в письменных ис­точ­ни­ках XVI века. Од­на­ко не имею­щее ана­ло­гий со­че­та­ние оп­леч­но­го ва­ри­ан­та изо­бра­же­ния Бо­жией Ма­те­ри и стоя­ще­го Мла­ден­ца по­ро­ди­ло вер­сии о том, что чу­до­твор­ный об­раз пер­во­на­чаль­но был рос­то­вым (воз­мож­но, Пре­свя­тая Де­ва вос­се­да­ла на пре­сто­ле, а Бо­го­мла­де­нец сто­ял на Её ко­ле­нях). Этот рос­то­вой об­раз мог об­го­реть при по­жа­ре и/или быть опи­лен­ным, что под­твер­жда­ет­ся не­ко­то­ры­ми на­блю­де­ния­ми над ико­но­гра­фи­ей спи­сков с яв­лен­ной ико­ны.

Чу­до­тво­ре­ния­ми про­сла­ви­лись мно­го­чис­лен­ные спи­ски иконы, по­чи­та­ние ко­то­рых от­ме­че­но в цер­ков­ном ка­лен­да­ре. Пер­вым чу­до­твор­ным спи­ском с яв­лен­ной ико­ны счи­та­ет­ся Ка­зан­ский (Яро­слав­ский) об­раз (1588 год), ко­то­рый, со­глас­но ска­за­нию XVII века, был при­об­ре­тён в Ка­за­ни Ге­ра­си­мом Тро­фи­мо­вым из Те­тю­шей и при­не­сён в город Ро­ма­нов. В 1610 году эта ико­на, уже про­слав­лен­ная чу­до­тво­ре­ния­ми, ока­за­лась у яро­слав­ско­го куп­ца Ва­си­лия Лыт­ки­на. В честь ико­ны в Яро­слав­ле ос­но­ва­ли храм, а при нём — де­ви­чий мо­на­стырь. Ико­на, ос­та­вав­шая­ся в Яро­слав­ле до 1920-х годов, ут­ра­че­на, со­хра­ни­лась ра­ма с ис­то­ри­ей об­ре­те­ния и чу­дес от яв­лен­но­го об­раза и ро­ма­но­во-яро­слав­ско­го спи­ска (1690-е годы, ико­но­пи­сец Лав­рен­тий Се­ва­сть­я­нов, Яро­слав­ский ху­дожественный му­зей).

Ле­том 1611 года, по сви­де­тель­ст­ву Но­во­го ле­то­пис­ца, спи­сок с яв­лен­ной ико­ны с ка­зан­ским опол­че­ни­ем был при­не­сён из Ка­за­ни в Мо­ск­ву. Осе­нью то­го же го­да он пре­бы­вал в Яро­слав­ле, где про­сла­вил­ся чу­до­тво­ре­ния­ми. Имен­но этот спи­сок на­хо­дил­ся во Вто­ром опол­че­нии 1611-1612 годов во вре­мя ос­во­бо­ж­де­ния Мо­ск­вы и был по­став­лен в 1612 году во Вве­ден­ской церкви на Сре­тен­ке (Боль­шой Лу­бян­ке), а за­тем в Ка­зан­ском со­бо­ре на Крас­ной площади, где пре­бы­вал до 1918 года; даль­ней­шая его судь­ба не­из­вест­на. Спи­сок не­зна­чи­тель­но от­ли­чал­ся по раз­ме­рам от яв­лен­но­го об­раза (27,3×24,5 см). Спи­ском с ико­ны московского Ка­зан­ско­го со­бо­ра яв­ля­ет­ся икона XVII века, на­хо­дя­щая­ся с 1945-1946 года в ико­но­ста­се Бо­го­яв­лен­ско­го со­бо­ра в Ело­хо­ве (Мо­ск­ва). Др. со­хра­нив­ший­ся ран­ний спи­сок — икона начала XVII века (ГРМ), вклад в суз­даль­ский По­кров­ский монастырь князя И. И. Шуй­ско­го по же­не Мар­фе.

Од­на из глав­ных свя­тынь Санкт-Пе­тер­бур­га с 1-й тре­ти XVIII века — спи­сок (уве­ли­чен­ный; при­мер­но 58×53,5 см) иконы, вы­пол­нен­ный по за­ка­зу ца­ри­цы Пра­ско­вьи Фё­до­ров­ны (же­ны ца­ря Ива­на V Алек­сее­ви­ча). Пер­во­на­чаль­но он на­хо­дил­ся в церкви Ро­ж­де­ст­ва Бо­го­ро­ди­цы на Пе­тер­бург­ской сто­ро­не, с 1811 года хра­нил­ся в Ка­зан­ском со­бо­ре, в го­ды советской вла­сти — в Пре­об­ра­жен­ском со­бо­ре. На спи­сках с этой ико­ны жи­во­пис­ны­ми сред­ст­ва­ми вос­про­из­во­дит­ся ок­лад пе­тербургской свя­ты­ни.

В XVII веке яви­лись так­же спи­ски с ико­ны в Ниж­нем Ло­мо­ве, в То­боль­ске, в Ав­неж­ской волости Во­ло­год­ско­го уезда, в Буш­нев­ской волости Га­лич­ско­го уезда, а так­же, оче­вид­но, в Со­ле­вар­ном го­род­ке, в 150 км от Уфы (ико­на по­лу­чи­ла на­зва­ние Та­бын­ской по кре­по­сти Та­бынск, за­ло­жен­ной в этой ме­ст­но­сти в 1698 году). Чу­до­тво­ре­ния­ми про­сла­ви­лись спи­ски в Вяз­ни­ках (1624 год), За­рай­ске (1673 год), московском Воз­не­сен­ском монастыре (1689 год; Му­зеи Мо­с­ков­ско­го Крем­ля), Не­рех­те (1702 год), Кар­го­по­ле (1714 год), Пен­зе (1717 год), Ар­за­ма­се (1739 год), Во­ло­где (1811 год) и др.

В 2004 году па­па Рим­ский Ио­анн Па­вел II пе­ре­дал Русской пра­во­слав­ной церк­ви спи­сок ико­ны XVIII века, ко­то­рый в 2005 году был ус­та­нов­лен в Кре­сто­воз­дви­жен­ском хра­ме Бо­го­ро­диц­ко­го монастыря Ка­за­ни, за­ме­нив со­бой свя­то­тат­ст­вен­но унич­то­жен­ный яв­лен­ный чу­до­твор­ный об­раз.

Об­ще­рус­ское празд­но­ва­ние Казанской иконы Божией Матери 08(21) ию­ля бы­ло ус­та­нов­ле­но в 1595 году; празд­но­ва­ние 22 октября (4 но­ября), в день взя­тия русским опол­че­ни­ем под пред­во­ди­тель­ст­вом К. Ми­ни­на и князя Д. М. По­жар­ско­го Ки­тай-го­ро­да в Мо­ск­ве в 1612 году, — в 1649 году (в свя­зи с ро­ж­де­ни­ем в этот день пер­вен­ца ца­ря Алек­сея Ми­хай­ло­ви­ча ца­ре­ви­ча Ди­мит­рия).

Иллюстрация:

Ка­зан­ская ико­на Бо­жи­ей Ма­те­ри. Спи­сок 17 в. Бо­го­яв­лен­ский ка­фед­раль­ный со­бор в Ело­хо­ве (Мо­ск­ва). Архив БРЭ.