Новомученики и исповедники

Собор новомучеников и исповедников Церкви Русской

Текст утвержден Священным Синодом
Русской Православной Церкви
10 октября 2009 года (журнал № 95)

Конда́к 1

Избра́ннии новому́ченицы и испове́дницы Росси́йстии, свиде́телие Христо́вы, а́гнцы новозакла́ннии, кро́вию свое́ю ри́зы Це́ркве на́шея украси́вшии. Вы, преще́ний мучи́телей не убоя́вшеся, любо́вь к Бо́гу да́же до сме́рти яви́ли есте́ и в жи́зни ве́чней к Нему́ дерзнове́ние стяжа́ли есте́. Те́мже, предстоя́ще престо́лу Вседержи́теля, помина́йте нас, любо́вию вас почита́ющих и вопию́щих:

Ра́дуйтеся, новому́ченицы и испове́дницы Росси́йстии, Це́ркве на́шея похвало́ и украше́ние.

И́кос 1

А́нгелов Творе́ц и ми́ра Зижди́тель от ве́ка предъизбра́ вас, я́ко ве́рныя свиде́тели Своя́ в земли́ Росси́йстей, и в годи́ну тя́жких испыта́ний благода́ть и си́лу вам дарова́. Вы же, ве́ру Правосла́вную ми́ру безбо́жному яви́вше, тве́рдым испове́данием, изгна́нием и терпе́нием страда́ний, Христа́ просла́вили есте́. Сего́ ра́ди и мы прославля́ем вас си́це:

Ра́дуйтеся, измла́да Христа́ возлюби́вшии;

ра́дуйтеся, глас Па́стыря До́браго послу́шавшии.

Ра́дуйтеся, Ца́рства Бо́жия внутрь себе́ при́сно иска́вшии;

ра́дуйтеся, крест на ра́мо свое́ взе́мшии.

Ра́дуйтеся, сла́ву ми́ра сего́ отри́нувшии;

ра́дуйтеся, за Христа́ страда́ния претерпе́вшии.

Ра́дуйтеся, любве́ ра́ди Бо́жия смерть прие́мшии;

ра́дуйтеся, небе́снаго Ца́рствия дости́гшии.

Ра́дуйтеся, новому́ченицы и испове́дницы Росси́йстии, Це́ркве на́шея похвало́ и украше́ние.

Конда́к 2

Ви́дя оте́чество на́ше в беда́х и ско́рбех су́щее, святи́телю о́тче Ти́хоне, богоизбра́нный патриа́рше земли́ на́шея, призыва́л еси́ ве́рная ча́да Це́ркве Росси́йския за Христа́ и ве́ру Правосла́вную му́жественне стоя́ти. Сам же, по вся дни умира́я за па́ству твою́, испове́дник непоколеби́мый яви́лся еси́, воспева́я Бо́гу:Аллилу́ия.

И́кос 2

Ра́зумом Боже́ственным просвеща́емь, святи́телю о́тче Ти́хоне, Це́рковь Ру́сскую му́дре упра́вил еси́, и, безбо́жныя гони́тели облича́я, па́ству твою́ по́двиги новому́чеников почита́ти призыва́л еси́. Сего́ ра́ди вопие́м тебе́ си́це:

Ра́дуйся, первосвяти́телей Моско́вских благода́тный прее́мниче;

ра́дуйся, Земли́ Ру́сския вели́кий печа́льниче.

Ра́дуйся, апо́стольских преда́ний усе́рдный храни́телю;

ра́дуйся, сокро́вищ Правосла́вныя ве́ры благогове́йный блюсти́телю.

Ра́дуйся, благода́ть Ду́ха Свята́го в се́рдце при́сно име́вый;

ра́дуйся, разделе́ния церко́вная любо́вию врачева́вый.

Ра́дуйся, заточе́ние и поруга́ния му́жественне претерпе́вый;

ра́дуйся, кре́стный путь с па́ствою твое́ю проше́дый.

Ра́дуйтеся, новому́ченицы и испове́дницы Росси́йстии, Це́ркве на́шея похвало́ и украше́ние.

Конда́к 3

Си́лою, да́нною вам свы́ше, страстоте́рпцы сла́внии, царю́ Нико́лае и цари́це Алекса́ндро, царе́вичю Алекси́е и царе́вны О́льго, Татиа́но, Мари́е и Анастаси́е, лише́ние ца́рства и сла́вы земны́я со смире́нием восприя́ли есте́. Страда́нием же во́льным да́же до сме́рти Христу́ после́довали есте́ и за убива́ющия вы моли́лися есте́, вопию́ще Бо́гу: Аллилу́ия.

И́кос 3

Иму́ще ве́ру несумне́нну, я́ко вся от Бо́га суть, изгна́ние, поруга́ние и темни́чное заточе́ние му́жественне претерпе́ли есте́, ца́рственнии страстоте́рпцы, и му́ченических венце́в сподо́билися есте́. Сего́ ра́ди вопие́м вам си́це:

Ра́дуйтеся, вене́ц и похвало́ ро́да ца́рскаго и богоизбра́ннаго;

ра́дуйтеся, пресла́вныя о́трасли ко́рене благочести́ваго.

Ра́дуйтеся, ца́рствия земна́го лише́ние со смире́нием прие́мшии;

ра́дуйтеся, страда́нии ва́шими Ца́рствия Небе́снаго сподо́бльшиися.

Ра́дуйтеся, за враги́ своя́ усе́рдно моли́вшиися;

ра́дуйтеся, всем се́рдцем Бо́га взыска́вшии.

Ра́дуйтеся, о́браз испове́дничества ве́рным лю́дем показа́вшии;

ра́дуйтеся, седмочи́сленнии страстоте́рпцы, во еди́ном ду́се Бо́гу предста́вшии.

Ра́дуйтеся, новому́ченицы и испове́дницы Росси́йстии, Це́ркве на́шея похвало́ и украше́ние.

Конда́к 4

Бу́рею гоне́ний на Це́рковь Ру́сскую обдержи́ми, святи́телие Бо́жии, ве́рою и страда́ньми му́ченическими благода́ть Христо́ву стяжа́ли есте́ и, кора́бль церко́вный неврежде́нно сохрани́вше, подража́тели пе́рвым му́чеником яви́лися есте́. С ни́ми же на Небесе́х взыва́ете Бо́гу побе́дную песнь: Аллилу́ия.

И́кос 4

Ве́дуще глас ева́нгельский, я́ко па́стырь до́брый ду́шу свою́ полага́ет за о́вцы, священному́ченицы до́блии, любве́ ра́ди Христо́вы и па́ствы своея́ изгна́ния, глад, хлад, зной со́лнечный и рабо́ты го́рькия претерпе́ли есте́, сме́ртию му́ченическою житие́ свое́ увенча́вше. Сего́ ра́ди и мы с любо́вию прославля́ем вас си́це:

Ра́дуйтеся, зало́г Христо́в до́бре сохрани́вшии;

ра́дуйтеся, житие́м и сме́ртию о́браз ве́рным показа́вшии.

Ра́дуйтеся, же́ртву безкро́вную благогове́йне соверша́вшии;

ра́дуйтеся, саме́х себе́ в же́ртву живу́ю прине́сшии.

Ра́дуйтеся, Це́ркве Росси́йския сла́во;

ра́дуйтеся, оте́чества на́шего украше́ние.

Ра́дуйтеся, па́ствы ва́шея ко Христу́ путеводи́телие;

ра́дуйтеся, догма́тов церко́вных ре́вностнии блюсти́телие.

Ра́дуйтеся, новому́ченицы и испове́дницы Росси́йстии, Це́ркве на́шея похвало́ и украше́ние.

Конда́к 5

Богосве́тлыя зве́зды на не́бе церко́внем яви́лися есте́, священноиспове́дницы Росси́йстии, и, поноше́ния, заточе́ния, изгна́ния и го́рькия рабо́ты претерпе́вше, Го́спода Иису́са Христа́ му́жественне испове́дали есте́. Та́же, благоче́стно в ми́ре пожи́вше, путь ко спасе́нию во тьме безбо́жия яви́ли есте́, науча́юще ве́рныя при́сно благода́рственно пе́ти Бо́гу: Аллилу́ия.

И́кос 5

Ви́девше разоре́ние земли́ Ру́сския и беззако́ние ве́лие, опустоши́вшее ю́, вы, священноиспове́дницы сла́внии, стра́ха и сме́рти не убоя́лися есте́ и, по́двиги испове́дничества благоуха́юще, я́ко кри́ни се́льнии посреде́ пусты́ни, процвели́ есте́. Сего́ ра́ди прославля́ем вас си́це:

Ра́дуйтеся, моли́твою те́плою сердца́ ва́ша в по́двизе утвержда́вшии;

ра́дуйтеся, тве́рдым испове́данием ве́ры просия́вшии.

Ра́дуйтеся, во страда́ниих терпе́ние и кро́тость яви́вшии;

ра́дуйтеся, я́ко а́гнцы незло́бивии посреде́ волко́в ходи́вшии.

Ра́дуйтеся, слу́жбу Бо́жию во у́зах соверша́вшии;

ра́дуйтеся, соу́зники в терпе́нии укрепля́вшии.

Ра́дуйтеся, ду́ши ва́ша за па́ству полага́вшии;

ра́дуйтеся, посреде́ гоне́ний благода́тию Бо́жиею храни́мии.

Ра́дуйтеся, новому́ченицы и испове́дницы Росси́йстии, Це́ркве на́шея похвало́ и украше́ние.

Конда́к 6

Пропове́дует Це́рковь Росси́йская по́двиги ва́ша, преподобному́ченицы достосла́внии, по́ты трудо́в и кро́вию муче́ний зе́млю на́шу освяти́вшии. Вы бо, слеза́ми покая́ния ду́ши ва́ша омы́вше, в же́ртву живу́ю, благоприя́тную Го́сподеви, себе́ предугото́вили есте́. Ны́не же Ему́ дерзнове́нно предстоите́ и взыва́ете побе́дную песнь: Аллилу́ия.

И́кос 6

Возсия́ свет Христо́в в сердца́х ва́ших, преподобному́ченицы, вы бо, я́ко во́ини добропобе́днии, моли́тву во всеору́жие прие́мше, ве́ры пра́выя ника́коже отпа́ли есте́ и, у́зы темни́чныя, муче́ния тя́жкая и рабо́ты го́рькия претерпе́вше, лю́тую смерть от безбо́жных прия́ли есте́. Сего́ ра́ди прославля́ем вас си́це:

Ра́дуйтеся, путь и́стиннаго Богопозна́ния нам показа́вшии;

ра́дуйтеся, ду́ши ва́ша за Христа́ положи́вшии.

Ра́дуйтеся, я́звы Го́спода Иису́са Христа́ на телесе́х ва́ших носи́вшии;

ра́дуйтеся, вся тле́нная ми́ра сего́ презре́вшии.

Ра́дуйтеся, любо́вь Христо́ву к мучи́телем яви́вшии;

ра́дуйтеся, моли́тву за ненави́дящих вас пролия́вшии.

Ра́дуйтеся, ве́лие дерзнове́ние ко Го́споду стяжа́вшии;

ра́дуйтеся, по́двиги по́стническими и кро́вию ва́шею зе́млю Ру́сскую освяти́вшии.

Ра́дуйтеся, новому́ченицы и испове́дницы Росси́йстии, Це́ркве на́шея похвало́ и украше́ние.

Конда́к 7

Хотя́ще во дни гоне́ний безбо́жных на Це́рковь Ру́сскую, ве́ру тве́рдую и любо́вь ко Го́споду сохрани́ти, преподобноиспове́дницы честни́и, поноше́ния, заточе́ния, изгна́ния и го́рькия рабо́ты, Христа́ ра́ди претерпе́ли есте́. Та́же, благоче́стно в ми́ре пожи́вше, мно́гим путь ко спасе́нию показа́ли есте́, науча́юще пе́ти Бо́гу побе́дную песнь: Аллилу́ия.

И́кос 7

Но́выя испове́дники показа́ вас Госпо́дь, преподо́бнии отцы́ на́ши, егда́ прии́де испыта́ти лю́ди Своя́, вас же, блаже́ннии, обре́те рабы́ бдя́щия, смире́нием и доброде́тельми украше́нныя. Сего́ ра́ди прославля́ем вас си́це:

Ра́дуйтеся, и́го благо́е на ра́мена своя́ взе́мшии;

ра́дуйтеся, по́двиги поста́ и моли́твы просия́вшии.

Ра́дуйтеся, му́жество и кре́пость в страда́ниих яви́вшии;

ра́дуйтеся, испове́данием ва́шим ве́ру запечатле́вшии.

Ра́дуйтеся, ве́рность Христу́ в житии́ ва́шем сохрани́вшии;

ра́дуйтеся, мно́гия лю́ди в ве́ре пра́вей наста́вившии.

Ра́дуйтеся, за́поведей Христо́вых ве́рнии исполни́телие;

ра́дуйтеся, по́двигов новому́чеников и́стиннии свиде́телие.

Ра́дуйтеся, новому́ченицы и испове́дницы Росси́йстии, Це́ркве на́шея похвало́ и украше́ние.

Конда́к 8

Стра́нное чу́до ми́ру яви́сте, новому́ченицы Росси́йстии, вы бо, во страда́нии кре́пость показа́вше, си́лою Христо́вою безбо́жныя одоле́сте и сме́ртию ва́шею воскресе́ние Христо́во пропове́дасте. Ны́не же у престо́ла Бо́жия предстоите́ и воспева́ете побе́дную песнь: Аллилу́ия.

И́кос 8

Вся кра́сная ми́ра сего́ презре́вше, святи́и новому́ченицы Росси́йстии, во след Го́споду кре́стным путе́м после́довали есте́ и по за́поведи ева́нгельстей мзду мно́гу на Небесе́х обрели́ есте́. Сего́ ра́ди приими́те от нас похвалы́ сицевы́я:

Ра́дуйтеся, ве́рнии сы́ны Це́ркве Росси́йския, безбо́жных гони́телей не убоя́вшиися;

ра́дуйтеся, у́зы темни́чныя, труды́ го́рькия и изгна́ния претерпе́вшии.

Ра́дуйтеся, дре́вним му́чеником в страда́ниих уподо́бившиися;

ра́дуйтеся, тала́нт, вруче́нный вам Го́сподем, терпе́нием преумно́жившии.

Ра́дуйтеся, блаже́нство изгна́нных пра́вды ра́ди ве́рою дости́гшии;

ра́дуйтеся, кро́вию ва́шею Зе́млю Ру́сскую освяти́вшии.

Ра́дуйтеся, страда́нии ва́шими о́браз ве́рным подаю́щии;

ра́дуйтеся, венцы́ нетле́нныя от Христа́ Бо́га прие́мшии.

Ра́дуйтеся, новому́ченицы и испове́дницы Росси́йстии, Це́ркве на́шея похвало́ и украше́ние.

Конда́к 9

Вся́ческая страда́ния за Христа́ претерпе́вше, испове́дницы пресла́внии, ве́ру Правосла́вную сохрани́ли есте́ и, терпе́нием гони́тели Це́ркве Ру́сския посрами́вше, благоче́стием в ми́ре возсия́ли есте́. Ны́не же престо́лу Бо́жию предстоите́ и воспева́ете хвале́бную песнь: Аллилу́ия.

И́кос 9

Вети́и церко́внии недоумева́ют ка́ко воспе́ти вас по достоя́нию, но́вии испове́дницы Це́ркве Ру́сския, вы бо в ско́рбех, изгна́ниих и заточе́ниих, Христа́ и́стиннаго Бо́га просла́вили есте́ и ве́рным путь ко спасе́нию указа́ли есте́. Мы же, прибега́юще к моли́твенному предста́тельству ва́шему, дерза́ем ублажа́ти вас си́це:

Ра́дуйтеся, все упова́ние на Бо́га возложи́вшии;

ра́дуйтеся, по́двиг испове́дничества в терпе́нии соверши́вшии.

Ра́дуйтеся, мучи́телей безбо́жных не убоя́вшиися;

ра́дуйтеся, немощны́я в ве́ре укрепи́вшии.

Ра́дуйтеся, рабо́ты го́рькия в сла́дость духо́вную восприе́мшии;

ра́дуйтеся, сердца́ ва́ша Бо́гу в же́ртву прине́сшии.

Ра́дуйтеся, страда́нием ду́ши ва́ша очи́стившии;

ра́дуйтеся, житие́м святы́м о́браз ве́рным показа́вшии.

Ра́дуйтеся, новому́ченицы и испове́дницы Росси́йстии, Це́ркве на́шея похвало́ и украше́ние.

Конда́к 10

Спасти́ хотя́ Госпо́дь мно́жество жен и дев, во оби́тели и́ноческия ты́я призва́. Во дни же гоне́ний безбо́жных му́жескую кре́пость им дарова́, е́же за и́мя Свое́ пострада́ти и терпе́нием мно́гим Ца́рствия Небе́снаго дости́гнути, да я́ко му́дрыя де́вы, в черто́зе бра́чнем Христу́ Жениху́ воспева́ют песнь: Аллилу́ия.

И́кос 10

Стена́ и по́мощь благонаде́жная бы́сть Богоро́дица вам, святы́я преподо́бныя жены́, му́ченицы и испове́дницы, в ско́рбех, изгна́ниих и у́зах пребыва́ющим. Вы бо любо́вию и труды́ лю́дем стра́ждущим, я́ко Самому́ Сы́ну Ея́, послужи́сте. Те́мже с благодаре́нием вас ублажа́ем:

Ра́дуйтеся, преподобному́ченицы, я́ко а́гницы непоро́чныя, за Христа́ закла́нныя;

ра́дуйтеся, преподобноиспове́дницы, я́ко голуби́цы чи́стыя, се́тей врага́ изба́вльшияся.

Ра́дуйтеся, жите́йская попече́ния во и́ночестве отри́нувшия;

ра́дуйтеся, во страда́ниих Христу́, я́ко мироно́сицы, после́довавшия.

Ра́дуйтеся, гоне́ний жесто́ких и сме́рти лю́тыя не убоя́вшияся;

ра́дуйтеся, в муче́ниих благода́тию Бо́жиею укрепля́емыя.

Ра́дуйтеся, ева́нгельски, я́ко Мари́я, благу́ю часть избра́вшия;

ра́дуйтеся, я́ко Ма́рфа Христу́, бли́жним послужи́вшия.

Ра́дуйтеся, новому́ченицы и испове́дницы Росси́йстии, Це́ркве на́шея похвало́ и украше́ние.

Конда́к 11

Пе́ние всеумиле́нное прино́сим вам, новому́ченицы и испове́дницы Росси́йския, вы бо, благоче́стно в зако́не Госпо́дни пожи́вша, ве́ру Правосла́вную сохрани́ли есте́, и сме́ртию му́ченическою и терпе́нием страда́ний за Христа́ гони́тели Це́ркве Ру́сския посрами́ли есте́. Ны́не же, во Ца́рствии Небе́снем лику́юща, воспева́ете Бо́гу побе́дную песнь: Аллилу́ия.

И́кос 11

Све́том ева́нгельским просвеще́нныя и за́поведи Госпо́дни сохра́ньшия, святы́я жены́ и де́вы, доброде́тельное житие́ во дни гоне́ний лю́тых страда́нием во́льным увенча́ли есте́ и вои́стину но́выя му́ченицы и испове́дницы яви́лися есте́. Сего́ ра́ди воспева́ем вас си́це:

Ра́дуйтеся, му́ченицы, любо́вию ко Христу́ страх сме́рти превозмо́гшия;

ра́дуйтеся, испове́дницы, в страда́ниих за Христа́ ве́ру и наде́жду соблю́дшия.

Ра́дуйтеся, по́двиги ва́шими А́нгелы возве¬сели́вшия;

ра́дуйтеся, не́мощь естества́ же́нскаго сло́вом Бо́жиим препобеди́вшия.

Ра́дуйтеся, Христо́вы за́поведи житие́м и сме́ртию испо́лнившия;

ра́дуйтеся, му́дрости ева́нгельских дев подража́вшия.

Ра́дуйтеся, муже́м свои́м в гоне́ниих после́довавшия;

ра́дуйтеся, ны́не ку́пно с ни́ми венцы́ Небе́сными увенча́нныя.

Ра́дуйтеся, новому́ченицы и испове́дницы Росси́йстии, Це́ркве на́шея похвало́ и украше́ние.

Конда́к 12

Благода́тное утвержде́ние Це́ркве на́шея и́мамы вас, новому́ченицы и испове́дницы Росси́йстии. Вы бо, се́рдцем ве́рующе в пра́вду, усты́ же Го́спода Иису́са Христа́ во спасе́ние испове́давше, заточе́ния, изгна́ния, го́рькия рабо́ты и смерть претерпе́ли есте́. Ны́не же моли́теся ко Го́споду о нас, земны́х сро́дницех ва́ших, да при́сно с ва́ми пое́м Бо́гу: Аллилу́ия.

И́кос 12

Пою́ще ва́шу небе́сную сла́ву, страстоте́рпцы Христо́вы, лобыза́ем я́звы ва́ша, вы бо, стопа́м дре́вних му́ченик после́дующе, не уклони́стеся ско́рби, ни убоя́стеся темни́цы, го́рькими рабо́тами, гла́дом и хла́дом изморе́ни бы́сте и, многови́дными му́ками умерщвля́еми, я́ко а́гнцы незло́бивии, ве́ры ра́ди пострада́сте и смерть прия́сте. Те́мже приими́те от нас похвалы́ сицевы́я:

Ра́дуйтеся, святи́телие Христо́ви, до́бре Це́рковь упра́вившии;

ра́дуйтеся, иере́и Бо́жии, ду́ши за па́ству полага́вшии.

Ра́дуйтеся, ца́рственнии страстоте́рпцы, от богобо́рных власте́й смерть и поруга́ние прие́мшии;

ра́дуйтеся, благове́рнии кня́зие и княги́ни, благоче́стие да́же до сме́рти соблю́дшии.

Ра́дуйтеся, преподо́бнии му́жие, пра́ведное житие́ венце́м страда́ния увенча́вшии;

ра́дуйтеся, преподо́бныя жены́, кре́пость и му́жество в страда́ниих яви́вшыя.

Ра́дуйтеся, вси правосла́внии христиа́не, за преде́лами оте́чества многоразли́чне пострада́вшии;

ра́дуйтеся, вси ве́домии и неве́домии, Бо́гом увенча́ннии лю́дие.

Ра́дуйтеся, новому́ченицы и испове́дницы Росси́йстии, Це́ркве на́шея похвало́ и украше́ние.

Конда́к 13

О, пресла́внии новому́ченицы и испове́дницы Росси́йстии! Приими́те ма́лое сие́ моле́ние на́ше, в похвалу́ вам ны́не приноси́мое, и моли́теся ко Христу́ Бо́гу, да укрепи́т в лю́дех дух братолю́бия и благоче́стия, да утверди́т во Оте́честве на́шем ве́ру Правосла́вную и сподо́бит нас ку́пно с ва́ми воспева́ти Ему́: Аллилу́ия.

Сей конда́к глаго́лется три́жды. И па́ки чте́тся 1-й и́кос и 1-й конда́к.

Моли́тва

О, святи́и новому́ченицы и испове́дницы Росси́йстии: святи́телие и па́стырие Це́ркве Христо́вы, ца́рственнии страстоте́рпцы, благове́рнии кня́зие и княги́ни, до́блии во́ини, мона́си и мирсти́и, благочести́вии му́жие и жены́, во вся́цем во́зрасте и сосло́вии за Христа́ пострада́вшии, ве́рность Ему́ да́же до сме́рти свиде́тельствовавшии и вене́ц жи́зни от Него́ прие́мшии!

Вы во дни гоне́ния лю́таго, зе́млю на́шу от безбо́жных пости́гшаго, на суди́щах, в заточе́ниих и про́пастех земны́х, в го́рьких рабо́тах и вся́ких ско́рбных обстоя́ниих о́браз терпе́ния и непосты́днаго упова́ния му́жественне яви́ли есте́. Ны́не же, в раи́ сла́дости наслажда́ющеся, пред Престо́лом Бо́жиим во сла́ве предстои́те и при́сно хвалу́ и хода́тайство со А́нгелы и все́ми святы́ми Триеди́ному Бо́гу возно́сите.

Сего́ ра́ди мы, недосто́йнии, мо́лим вас, святи́и сро́дницы на́ши: не забу́дите земна́го оте́чества ва́шего, грехо́м Ка́инова братоуби́йства, поруга́нием святы́нь, безбо́жием и на́шими беззако́нии отягче́ннаго. Умоли́те Го́спода Сил, да утверди́т Це́рковь Свою́ непоколеби́му в ми́ре сем многомяте́жнем и лука́вом; да возроди́т в Земли́ на́шей дух братолю́бия и ми́ра; да па́ки бу́дем мы ца́рское свяще́ние, род Бо́жий, избра́нный и святы́й, при́сно с ва́ми сла́вящий Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Мученица Ки́ра Оболенская

Служба святой Кире, мученице Петербургской

Стихиры, глас 1-й.

Ангелы житием своим удивила еси,/ в немже девство и непорочность от юности сохранивши,/ чиста пред Богом обрелася еси,/ и кончины мученическия от Всевышнего удостоилася еси,/ поминай нас, святая мученица Киро,/ ныне совершающих честную память твою.

Рода древняго и именитаго/ пречестная отрасль явилася еси,/ обаче гордость земную отринувши,/ людем простым и незнатным послужила еси,/ во смирении подвиг свой совершающи,/ путем тесным в земнем житии терпеливо шествовала еси,/ и достигла еси врат Царства Небеснаго.

Мужество твое во исповедании имени Христова,/ прославляет ныне Церковь Господня,/ вся скорби временныя добре претерпела еси,/ Божиею крепостию врага низлагая,/ яко адамант пребыла еси в испытаниях горьких,/ в нихже обрела еси вечный покой и радование нескончаемое.

Слава и ныне, богородичен.

Тропарь, глас 4-й:

Отрасль пречестная рода древняго и именитаго,/ благоверная княжна Киро,/ в жизни временней потрудившаяся на ниве учительства,/ гонения и узы за веру истинную претерпела еси,/ и мученица за имя Христово явилася еси,/ молися о нас ко Господу,/ украситися и нам верою, любовию и благочестием.

Канон, глас 8-й.

Песнь 1

Колесницегонителя фараоня погрузи, чудотворяй иногда моисейский жезл крестообразно поразив, и разделив море: Израиля же беглеца пешеходца спасе, песнь Богови воспевающа.

Христовою любовию уязвившись, мученице Киро преславная, поревновала еси в житии твоем праведным женам, имиже красуется Церковь Русская, сего ради и сопричисли тя Иже во святых почивающий благолепному сонму их.

Христу единому сочеталася в жизни временней, Егоже возлюбила еси паче сынов человеческих, и девством душу свою просвещая, яко невеста Божия целомудрием и чистотою украсилася еси.

Мудрым девам подобяся, сосуд свой елеем добрых дел наполнила еси, Киро благонравная, и с горящим светильником Небеснаго Жениха сретила еси.

Богородичен. Вразуми, Дево, верных лики, на враги видимыя и невидимыя укрепльши, и спаси от всякия скорби.

Песнь 3

Утверждей в начале небеса разумом и змелю на водах основавый, на камени мя, Христе, заповедей Твоих утверди, яко несть свят, паче Тебе, едине Человеколюбче.

Гонения тяжкия и прещения властей безбожных не возмогоша угасити силу любви твоея ко Христу, Богу нашему, Киро прехвальная, посрамила еси всю злобу их и с венцем добропобедным в чертог небесный взошла еси.

Тведость души твоея ангельская ликостояния воспели есте, Киро достоблаженная, зряще неустрашимость сердца твоего, юже в мучениях и гонениях обрела еси.

Украси тя Христос Господь венцем мученическим, провидя тайную красоту души твоея, Киро досточудная, и дарова ти велию крепость в мучениях, еюже вся вражия страхования преодолела еси.

Богородичен. Освяти мой ум, и просвети сердце мое, святая Мати Божия, и одержащих мя зол измени: да Тя славлю твердую заступницу мою.

Седален

Сетей вражиих избегла еси, воспаривши, яко птица небесная, к Иерусалиму горнему, святая мученице Киро, житие свое скончав богоугодне. Поминай нас, совершающих честную память твою, яко избегнути и нам в жизни временней всех навет вражиих и улучити молитвами твоими Царство Небесное.

Слава и ныне, богородичен.

Предстательнице верных, Богородительнице, скорбящих радосте и плачущих великое утешение, из чрева Твоего, Дево, Рождшагося непрестанно о нас с новомученики моли, избавити нас в час испытания лютаго осуждения.

Песнь 4

Ты моя крепость, Господи, Ты моя и сила, Ты мой Бог, Ты мое радование, не оставль недра Отча, и нашу нищету посетив. Тем с пророком Аввакумом зову Ти: силе Твоей слава, Человеколюбче.

Светом велиим просвети Господь Русь святую, егда полк безбожных наведе на землю нашу. Тогда и ты, святая мученице Киро, смертию своею Христа прославила еси, озарив души наша светом любви Божией.

Егда убиваху тя гонители безбожныя, Киро, мученице добропобедная, тогда мняху искоренити имя Христово в отчизне нашей, обаче погибе память их с шумом, твоя же ныне память ублажаема на земли.

Красотою души твоея покоряла еси не токмо верных, но и безбожных и неверных, Киро преславная, молися Господеви, да исцелит безобразие душ наших и убожество наше пощадит милостию Своею.

Богородичен. Пречистая Богородице, утиши болезни сердца моего, Яже Христа неболезненно паче ума и слова рождшая.

Песнь 5

Вскую мя отринул еси от лица Твоего, свете незаходимый, и покрыла мя есть чуждая тьма, окаяннаго; но обрати мя и к свету заповедей Твоих пути моя направи, молюся.

Ложь и неправду гонителей отвергши, даже и во узилище не изменила благородству своему, мученице Киро, научи и нас, грешных, не посрамляти отпаденьми различными звания христианскаго.

Яко княжескаго рода отрасли, вся красная мира сего доступна тебе бысть, и не прилепилася еси сердцем стяжанию земному, но и в нищете, якоже и в богатстве, верна Господеви обрелася еси.

Пребыти бесстрашным пред лицем смерти удел есть душ высоких и избранных. Сему жребию сопричисли тя, святая Киро, сердцеведец Господь, Егоже моли утвердитися и нашим колеблемым стопам на пути спасения.

Богородичен. Радуйся, спасение притекающих к Тебе, Дево, Мати Христова: радуйся всех мучеников похвало.

Песнь 6

Очисти мя, Спасе, многа бо беззакония моя, и из глубины зол возведи, молюся: к Тебе бо возопих и услыши мя, Боже спасения моего.

Во смирение и кротость, яко в броню, облеклася еси, Киро именитая, и победила еси вся козни диавольския, научи убо и ны, неразумныя, отражати злобу исконнаго противника добродетельми сими.

Со оружием терпения и беззлобия на брань с мучителем изшла еси, мученица святая, и обрела еси победу от Господа. Вразуми убо и нас, грехом потемненных, злу противитися мудростию Креста Христова.

Не ожесточися, ниже озлобися благоуханная душа твоя посреди гонений суровых и преследований коварных. Сего ради молим тя: сохрани и наша сердца в любви Божией посреди рода развращеннаго и прелюбодейнаго.

Богородичен. Пресвятая Богоневесто, Владычице мира, Ты мя спаси, бед пременяющи и страстей молву отгоняющи.

Кондак общий, новомученический, глас 4-й:

Страстотерпцы, мученицы и и споведницы Церкве Российския,/ кровию своею грады и вся веси освятившии,/ Богови принесостеся яко жертва непорочная,/ заклани бысте за имя Спасово,/ во утверждение на Руси православия,/ во еже сохранитися отечеству нашему,/ яко оплоту веры истинныя.

Песнь 7

Божия снизхождения огнь устыдеся в Вавилоне иногда: сего ради отроцы в пещи радованною ногою, яко во цветнице ликующе пояху: благословен еси, Боже отец наших.

Глас евангельский, рекший жене хананейской, огласи вселенную всю: «вера твоя спасе тя, иди в мире». Такожде и твоя вера изведе тя к покою вечному, мученице Киро, и исполни тя божественнаго веселия.

Аще не бы кончина мученическая, потаена бысть чистая и правдивая жизнь твоя, света евангельскаго исполненная. Сего ради восхваляем Бога нашего, даровавшаго нам чудную ходатаицу и молитвенницу спасения нашего.

Не отпаде душа твоя заветов Христовых, но во страданиих земных очистися и утвердися в Бозе сердце твое. Ныне на небесех вечно радуешися, мученице, госпожею нареченная, воспевая хвалебную песнь Живущему во веки веков.

Богородичен. Пламень страстей сердца моего погаси росою Твоею, Дево, и огня страшнаго исхити, Отроковице, и вечнаго судаи бесовскаго томления.

Песнь 8

Седмерицею пещь халдейский мучитель богочестивым неистовно разжже, силою же лучшею спасены сия видев, Творцу и Избавителю вопияше: отроцы, благословите, священницы воспойте, людие, превозносите во вся веки.

Рече Господь-Вседержитель верным рабом Своим: «Побеждающему дам вкушати сокровенную манну», еюже ты обильно насыщаешися, мученице Киро, претерпев все скорби настоящаго времени.

«Дам звезду утреннюю соблюдающему дела Мои до конца». Сие обетование Спаса нашего на тебе исполнися, святая Киро, сохранила еси неврежденно до исхода своего мученическаго заповеди Господни.

Пред престолом ныне предстоиши, мученице Киро, в ризах белых, с ветви пальмовы, восклицая: «Спасение Богу нашему и Агнцу». Седяй на престоле херувимстем вселися в тя, от скорби великия к Нему пришедшую.

Богородичен. Воспеваем Тя по рождестве паки Деву, и прославляем Тя, Пречистая, яко Матерь Бога нашего.

Песнь 9

Ужасеся о сем небо, и земли удивишася концы, яко Бог явися человеком плотски, и чрево Твое бысть пространнейшее небес. Тем Тя Богородицу ангелов и человек чиноначалия величают.

Тщашеся исконный враг рода человеча веру православную в отчизне нашей искоренити, обаче ничтоже успе, яко злоба его сонмы мученики изведе и светом истины люди церковны просвети.

Едина ты еси от новомученик Российских, Киро благонравная, молящаяся на небесех о роде нашем, да помилует Бог землю Русскую, яко поработати ей Христови, якоже и в прежняя лета.

О святая мученице Киро! С прочими новомученицы Церкве нашея моли Господа сил о Доме Пресвятыя Богородицы, егоже святии русстии трудами и потами своими создаша, яко утвердитися ему православием и Богови служити до скончания века.

Богородичен. Яже Слово плотию рождши паче слова, Начальника жизни, Христа, Бога нашего, моли спастися нам.

Поколение святых

О белгородских новомучениках и религиозных гонениях в нашем крае мы беседуем с директором Государственного архива Белгородской области, членом комиссии по канонизации святых и увековечению подвига новомучеников Белгородско-Старооскольской епархии Павлом Субботиным.

— Павел Юрьевич, когда в нашем крае начались религиозные гонения?

— Преследование духовенства и верующих началось в конце 1918 года, когда большевики повторно установили свою власть в Белгороде. В это время в стране осуществлялась политика красного террора, позволявшая расправляться со всеми несогласными и делать это с особой жестокостью, публично, чтобы сломить сопротивление. В Белгороде это ознаменовалось арестами подозрительных людей, взятием заложников ради выкупа, наложением контрибуции, расстрелами и рубками горожан. Среди духовенства и верующих были убиты епископ Никодим (Кононов), протоиерей Порфирий Амфитеатров, начальница гимназии Мария Кияновская. В качестве заложников в Курске убили белгородских священников Петра Сионского и Василия Солодовникова, а также иеромонаха Серафима (Кретова).

Террор осуществлялся не только в Белгороде. В Томаровке был убит священник Александр Солнцев, в Мясоедово – протоиерей Константин Ничкевич, в Крюково – отец Владимир Касьянов. В Грайворонском уезде убиты священники Феодор Андриевский и Виталий Крутиков, а в Корочанском уезде – протоиерей Иоанн Авдиев. Это только убийства. Количество арестованных или взятых в заложники было значительно больше.

— Какие самые громкие белгородские дела, связанные с церковью и священнослужителями, известны на сегодня?

— В феврале 1935 года в Белгороде арестовали епископа Антония (Панкеева) и вместе с ним священников Митрофана Вильгельмского из Корочи, Александра Ерошова из Большой Халани, Михаила Дейнеку и псаломщика Михаила Вознесенского. Всех отправили в Дальневосточный лагерь, где уже находился бывший Белгородский, а потом Старооскольский епископ Онуфрий (Гагалюк) с курскими священниками. В 1938 году на всех перечисленных и ещё нескольких человек завели новое дело, перевели в тюрьму города Благовещенска Амурской области и 1 июня того же года расстреляли. Именно поэтому в первоначальный собор (список) белгородских новомучеников было включено 16 человек, и в наши дни церковь поминает их в день гибели – 1 июня.

Епископ Белгородский Никодим (Кононов)

Но это только вершина айсберга. В 1930 году, в первую волну массового закрытия церквей, было заведено дело на корочанского благочинного Александра Плетнёва. Всего по его делу арестовали 122 человека (священники, старосты, псаломщики, активные прихожане), в большинстве своём выступавших против закрытия церквей. Священники Александр Плетнёв и Аркадий Субботин, а также два мирянина по этому делу были расстреляны. В 1932 году, в рамках другого группового дела, охватившего территорию современных Курской, Орловской и Белгородской областей, аресты прокатились по Шебекинскому району. Этот список можно продолжать.

Все эти дела ложились в канву «усиления классовой борьбы в деревне» и были направлены на деморализацию общин верующих с последующим закрытием церквей. И духовенство, и рядовых прихожан методично преследовали именно за их религиозную позицию.

— Как шла работа по выявлению имён и судеб белгородских новомучеников, какие относящиеся к ним документы сохранились в областном архиве? К каким ещё источникам обращались в этих исследованиях?

— Первые шаги были сделаны ещё в 1919 году. В Белгороде было открыто судебно-следственное дело о жертвах большевистского террора, собраны свидетельские показания, проведены осмот­ры и вскрытие тел, фотографирование – планировался суд. В связи с победой Советской власти суд не состоялся, но материалы дела сохранились и сейчас опубликованы. В 1920-е годы часть белгородцев эмигрировала за рубеж и оставила воспоминания, которые тоже являются источником. Преследования духовенства в 1920–1930-е годы зафиксированы в делах, которые содержатся в архивах ФСБ Белгорода и Курска и доступны родственникам и специалистам. В Государственном архиве Белгородской области можно почерпнуть биографические данные за дореволюционный период и первую половину 1920-х годов, частично – в документах середины 1940-х.

Епископ Старооскольский Онуфрий (Гагалюк)

— Что инкриминировали новомученикам?

— Не все арестованные и убитые священно- и церковнослужители – новомученики. К ним относятся те, кто действительно пострадал за исповедание веры или духовный сан. Нужно внимательно изучать обстоятельства ареста и гибели, документы дела – не было ли лжесвидетельства или оговора, не находился ли человек в расколе. Это кропотливая работа. Вот почему на Белгородчине из более четырёхсот сосланных и (или) расстрелянных по 58-й «антисоветской» статье священников и монахов количество прославленных невелико. Со временем, думаю, это число будет увеличиваться.

— Какие «белые пятна» ещё ­остались?

— Работа практически в самом начале. Тут не о белых пятнах надо говорить, а наоборот, о небольших заштрихованных участках на сплошном белом фоне.

Мужской монастырь во имя Новомучеников и исповедников Церкви Русской г.Алапаевск.
Епархиальный мужской монастырь

В год прославления святых мучениц Елисаветы и Варвары в России, в 1992 г. рядом с шахтой построена часовня во имя святой преподобномученицы Елисаветы, в ней 18 июля 1992 г. была отслужена первая Божественная Литургия под предстоятельством архиепископа Мелхиседека Свердловского и Курганского, в те годы возглавлявшего епархию.

22 февраля 1995 года Священный Синод принял решение об установлении мужского монастыря в честь Новомучеников Российских. Строителем монастыря был назначен тогда еще иеромонах, а ныне игумен Моисей (Пилатс).

Игумен Моисей ходатайствовал перед районными властями о выделении земельного участка для монастырских угодий. Было выделено 32 гектара земель, поселились первые монахи, послушники и трудники, стали возделываться земли. 6 июля 1996 года был официально заложен первый камень под строительство монастырского храма. Освящение закладки фундамента было совершено при участии епископа Екатеринбургского и Верхотурского Никона. Первая Божественная Литургия в еще недостроенном храме была отслужена 6 июля 1998 г., а 4 ноября 2000 г., в день празднования Казанской иконы Божией Матери служили первую Литургию в отстроенном храме. 18 июля 2001 г. храм был освящен в память всех Новомучеников Российских Высокопреосвященнейшим Викентием, Архиепископом Екатеринбургским и Верхотурским.

Сегодня монастырский комплекс включает в себя: Памятный Крест над шахтой, где произошло злодеяние, 4-этажное кирпичное здание (с храмом, алтарь которого освящен во имя Новомучеников Российских и совмещенный с ним Братский корпус), Часовню во имя св. прпмц. Вел. Кн. Елисаветы, входные врата (двое) и хозяйственные постройки. Монастырь проводит миссионерскую деятельность в г. Алапаевске и прилегающем к нему районе. Во многих деревнях и поселках возрождены и вновь созданы приходы. Братия монастыря осуществляют хозяйственную деятельность, обеспечивая продуктами себя и, по возможности, помогая малоуимущим людям.

В монастырском храме пребывают привезенные из Иерусалима частицы нетленных мощей святых преподобномучениц Великой княгини Елисаветы Феодоровны и инокини Варвары.

23 сентября 2000 года монастырь посетил Святейший Патриарх Московский и всея Руси Алексий II , обращаясь к собравшимся он сказал: «Слава Богу, что мы дожили до того времени, когда к нам возвращается историческая память, когда это место уже не забыто, когда сюда приходят люди и вспоминают о мученической кончине тех, кто страдал здесь. Мы должны подражать жизни святых угодников Божиих — преподобномучениц Елисаветы и Варвары, которые в жизни своей проявляли милосердие и любовь к ближним».

Кто такой великомученик?

27 великомучеников в православных святцах

из них
18 мужчин и 9 женщин Анастасия Узорешительница — Римляныня, Иллирийская, великомученица Артемий Антиохийский — великомученик, военачальник Афанасий — великомученик Варвара Илиопольская — великомученица Георгий Победоносец — великомученик Димитрий Солунский (Фессалоникийский) — Мироточивый, великомученик Евстафий Плакида. Римский — великомученик, полководец Евфимия Всехвальная — Халкидонская, великомученица Екатерина Александрийская — великомученик, дева Злата (Хрисия, Хриса) Могленская — великомученица Иаков Персиянин — великомученик Иоанн Новый (Сочавский) — великомученик Ирина Македонская — великомученица Кетевань Кахетинская — великомученица, царица Лаврентий Константинопольский — великомученик Марина (Маргарита) Антиохийская — великомученица Меркурий Кесарийский (Каппадокийский) — великомученик, военачальник Мина Котуанский (Фригийский) — великомученик Никита Готфский — Константинопольский, великомученик Пантелеимон Целитель — великомученик, бессребреник Параскева Пятница — великомученица Прокопий (до мученичества Неаний) Кесарийский (Палестинский) — великомученик Стефан Урош III — Дечанский, Сербский, великомученик, король Феодор Стратилат — Гераклийский, великомученик Феодор Тирон («молодой воин») — великомученик Феодор Стратилат — Гераклийский, великомученик Шушаника (Сусанна) Ранская (Грузинская) — великомученица, княгиня

Кто такой младенец

Выделение в процессе формирования общецерковного почитания мучеников отдельной категории великомучеников произошло в результате установления им как лицам знатного происхождения особо торжественных служб. Культ особого почитания великомучеников породил возникновение связанных с ними народных поверий и многочисленный легендарный материал, вошедший в их агиографию. Так, например, существуют многочисленные версии жития и чудес Георгия Победоносца, что уже в конце V века привело к тому, что римский папа Геласий в своём декрете отвергает акты мученичества святого Георгия как еретическую фальсификацию и относит Георгия к святым, которые более известны Богу, чем людям.

Великомученики — один из древнейших, наряду с мучениками, ликов святых, почитаемых Православной церковью, а также теми Восточнокатолическими церквями, которые используют константинопольский обряд.

Окончательно разделение святых по ликам святости сформировалось только в VII—VIII веках. К этому времени понимание эпитета «великомученик» на православном Востоке трансформировалось: он стал восприниматься как знак особо тяжких мучений (например, Иоанн Сочавский, пострадавший в XIV веке). Однако некоторые поместные Церкви (в частности, Грузинская, Сербская) сохранили наименование «великомучениками» именно знатных лиц (в современных русских календарях они называются мучениками).

«Рудименты» первоначального понимания термина сохранились в раннехристианской литературе (например, святитель Иоанн Златоуст в похвальном слове называет великомученицей антиохийскую святую Дросиду, дочь императора Траяна), которая в современном русском церковном календаре называется мученицей.

Русских святых, именуемых великомучениками, нет.

В современном русском православном сознании, отражаемом большинством современных источников, понятие «великомученик» связывается с особо тяжкими и продолжительными (по сравнению с «просто» мучениками) страданиями, претерпеваемыми за веру.