Римский Александр

Мученик Алекса́ндр Римский

Служба святому мученику Александру Римскому

Текст полиелейной службы святому мученику Александру, написанной митрополитом Харьковским Никодимом в июне 1989 года по поручению Священного Синода РПЦ МП в ответ на прошение православных христиан из Италии, чей приходской храм был освящен в честь этого святого, воспроизводится по изданию: Никодим (Руснак), митр. Сборник служб и акафистов. Харьков: Прапор, 1996. Стр. 211 – 222.

13 мая
Служба святому мученику Александру Римскому
Творение митрополита Никодима
Вечер
Стихословим Блажен муж: 1-й антифон.
На Господи воззвах: стихиры святаго на 6, глас 2.
Подобен: Киими похвальными:

Приидите вси боголюбивии людие, / от востока и запада, севера и юга, / любовию Христовою совокупльшеся, / вернаго воина Христова Александра песньми духовными достохвальне воспоим, / егоже страданиями Церковь Христова, / яко багряницею Царскою, кровию его украсися, / Агнца Божия, смерти и ада Низложителя, / всему роду человечу возвещает, / да познаем животворящую силу любве Его, / еюже во единомыслии веры утвердимся, / основание Церкве Христовы благочестно созидающе.
Ангеле земный и человече небесный, / боголюбивый воине Александре, / сподвижниче Христов и святыя Церкве Его предивный состроителю, / како воспоем подвиги честных страданий твоих: / четверочастно бо на колех растерзаем / и ногтьми железными по телу стружен, / яко адамант твердейший / силою веры всяку лесть идольскую попрал еси; / благочестие веры евангельския кровию своею орошая, / в сердцах верных насадил, / и тако мнозех ко Господу привел еси, / служение демонскаго нечестия в мире посрамив, / да царствует Христос в сердцах наших во веки.
Уязвляеми сердцами и воспаряеми любовию / видяще, како возлюби Господь души твоея доброту, / ангелом собеседниче Александре, / егда посла Ангела Своего да возвестит тебе, / яко Боголюбне избра тя на подвиг мученическаго исповедания / во утверждение Церкве Святыя Своея / и во спасение всех людей, / в нейже и мы Христа — Божию Силу и Божию Премудрость познахом, / дивно во святых Своих почивающего, / с нимиже молишися, всеблаженне, / да сынове Света Превечнаго будем / и внидем в радость Господа любви Божественныя.
Яко жених церковный, за Христа Сына Божия узами связан, / от Рима до Византии мучители влекомый, / грады и веси на пир веры Христовой призывал еси, / мучениче Александре непобедимый, / сице бо чад Церкве Вселенския, в единстве веры ослабленных, / силою любве Христовы связуеши, / да всепрощением друг друга обымем, / Церковь Святую, в язвех нестроений кровоточащую, / в тихое и безмятежное благостояние приведем, / и ко двухтысячелетию торжества Ея братолюбне освятим, / и сице Богу споспешствующу мира основание благочестно утвердим.

Слава, святому, глас 8:

Днесь страдания страстотерпца Христова / ко всем боголюбивым людем востока и запада вопиют: / приидите вси, любовию Христовою уязвленнии, / богоувенчанна воина Александра во псалмех и песнех прославим: / сей бо дивно в лицех мученик святых вкупе с материю своею Пимениею / у Престола Царя Славы, предстоит; / ейже Ангел Господень возвести, / да, якоже Пречистая Богоматерь во страданиих Сыну Своему на Голгофе, / состраждуще спутешествует и погребет тело его, / Христу любовию спогребшася, / во еже купно с ним молится ко Господу / о торжестве Церкве земныя, о братолюбии в народех мира / и о спасении душ наших.

И ныне, Богородичен:

Родившийся Соприсносущен Богу и Отцу, / Бог Слово, Богородице, / Бог Человек Тобою сниде к нашему смирению, / свобождая ны клятвы праотеческия: / Тебе бо виде Иаков Лествицу, / до небес досязующу, / благословя Бога, / Архангел же Гавриил, удивлься, вопияще Ти, Богородице: / Недоумеваю и ужасаюся, темже яко повелен бых, вопию Ти: / Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою. / Мы же, недостойнии, велегласно вопием: / Ты же, Чистая, красуйся, Богородице, / о востании Рождества Твоего, / в Нем же Церковь Святая, адовыми враты непобедима, / в подвизе страстотерпцев Христовых ликовствует во веки.

Или догматик, того же гласа.
На стиховне стихиры, глас 4.
Подобен: Яко добля:

Огненным страданием твоим, богомудре мучениче Александре, / прелесть мучителеву пожегл еси, / каплями кровными верных сердца струями веры напаяя, / Церкве Святыя столп непоколеблемый показался еси, / безстрастием украшен, Христу Богу уверившийся. / Егоже и обрел еси, всехвальне.
Стих: Праведник, яко финикс, процветет, / и яко кедр, иже в Ливане, умножится.
Любовию Христовою разжигаемь, еюже сильна тя Господь сотвори: / растерзаемь и стружен и мечем скончаваемь, / непреклонен пребыл еси, Александре мучениче, / на камени веры душу твою воздрузив. / И сего ради ликом святым причелся еси, / света незаходимаго сподобляем.
Стих: Насаждени в дому Господни, / во дворех Бога нашего процветут.
Почести воинства земнаго презрев, / воинству Небесному сопричтен был еси, / адаманте веры Александре, / узы железныя и темницу по граде Филиппове, / яко ометы царские прием, / терпением козни Тивериана злочестиваго победив, / веры сладкозвучная свирель явился еси, / Христу любовию сподвигшийся

Слава, глас тойже:

Едину зарю Триипостасну сущу, / Едино Божество и едино Господство возвещал еси, / страстотерпче Александре, / лжеименнии бози сокрушил / и идольское суемудрие низложил еси. / Не престай молитися о спасении мира, / Пребожественныя и Несозданныя Троицы исповедниче неустрашимый.

И ныне, Богородичен, глас тойже.
Тропарь, глас 4:

Мученик Твой, Господи, Александр, / во страдании своем венец прият нетленный от Тебе, Бога нашего: / имеяй бо крепость Твою, мучителей низложи,/ сокруши и демонов немощныя дерзости, / Того молитвами спаси души наша

Слава, и ныне, Богородичен, глас тойже.
На утрени
На Бог Господь: тропарь мученику.
Слава, и ныне, Богородичен, того же гласа.
По 1-м стихословии седален, глас 4:

Страстотерпца днесь Александра благочестно совершаем празднество, / уязвившагося любовию и пожершагося Христу верою, / во еже непрестанно молитися Господу / даровати мир и спасение душам нашим.

Слава, и ныне, Богородичен:

Лествица явилася еси небесная, Пречистая Дево, / Еюже сниде к нам Слово Божие, всем жизнь дарующе. / Тя бо имамы грешнии Заступницу усердную, / во мнозех напастех суще, Тобою присно избавляеми.

По 2-м стихословии седален, глас 1.
Подобен: Лик Ангельский:

Крепость даде тебе Господь на подвиги, / егда венцем мученическим возжелел еси украситися / и христианина быти себе исповедал, / во еже муки телеснии доблественне подъяти, / через Ангела Своего возвести матери твоей, Александре, / да утешает тя в сих, / во еже не посрамитися Церкве Святей в верности исповедник своих, / Христу любовию спогребшихся.

Слава, и ныне, Богородичен:

Облеклся из Тебе Царь и Господь в багряницу телесную, / пройде весь красен из утробы Твоея, Богородице, / и всю силу вражию сокруши и победу необоримую всем верным дарова, / в молитвах на помощь Тя призывающих.

По полиелеи седален, глас 4:

Воина Христова непобедима, воли Божией исполнителя усердна, / присно вси восхвалим верою Александра страстотерпца, / напаяет бо водою исцеления приходящих к нему с верою, / и утоляет страсти лютыя, / и сущия в скорбех от всех зол заступает неложно.

Слава, и ныне, Богородичен:

Избави иы от нужд наших, Мати Христа Бога нашего, / Рождшая всех Творца и Церкве Зиждителя, / да вси зовем Ти: Радуйся, едина Предстательнице и спасение душ наших, / от всех зол присно нас избавляющая.

Таже степенна, 1-й антифон 4-го гласа. Всякое дыхание: Евангелие от Луки, зачало 106.
По 50-м псалме стихира, глас 6:

Днесь Церковь Христова страстотерпца муками просвещается / и, яко цветы, страданьми его украшена, / в веселии вопиет: / таковы мои рождения, таковы моего чрева сынове. / Ихже породих крещением, / воспитах же млеком благочестия / и мученики соделах Истины, / молящияся о спасении всея вселенныя.

Канон Богородице, со ирмосом на 6, и мученику Александру на 8, глас 4.
Песнь 1.

Ирмос: Во глубине постла иногда / фараонитское всевоинство преоруженная сила, / воплощшееся же Слово всезлобный грех потребило есть, / Препрославленный Господь, славно бо прославися.
Якоже Самуил иногда, от вышних повелений избран явился еси, мучениче Александре, со Христом воинствовати во утверждении Церкве Его святыя, в нейже порфира естества нашего в пакибытии обновляется, молитвами твоими.
Видяще, како возлюби Господь души твоея доброту, верный воине Христов Александре, егда славу мира сего презрев, венцем мученическим возжелел еси украситися. Молимтися, воспламени и сердца наша горением любве твоея ко Господу.
Силою Вышняго озаряемь, изшел еси, боголюбиве Александре, в сретение воинов по тебе грядущих, сихже, к ногам твоим падших, воздвигл и возвестил еси им тебе предреченнии страдания, в нихже от Рима до Византии всеусердно Христа проповедал еси, молитвенниче предивне.
Богородичен: Светом нас Твоего милосердия во тьме неразумия лежащих озари, Мати Божия, Едина, Царя Светодавца Рождшая, Егоже, пресладкаго Сына Твоего и Бога нашего, моли спастися от бед и скорбей всем нам, на помощь Тя призывающих

Песнь 3.

Ирмос: Процвела есть пустыня, яко крин, Господи, / языческая неплодящая церковь, / пришествием Твоим, / в нейже утвердися мое сердце.
Облагодатствован суще крепостию Божественною, грядеши к подвигом мучения усердно, всеблаженне Александре и, яко агнец безгласен, терпиши ноготьми железными стружение, возжен любовию до конца за Христа страдати да Сего возлюбленна приобрящеши.
Мученми многими тщится злочестивый Тивериан разлучити тя от любви Христовы, но посрамлен бысть окаянный, обрете бо тя на камене веры силою Божественнаго Духа утвержденна, страстотерпче Христов доблественнейше.
Яко жених церковный, узами железными связуемь, в посте и молитве шествовал еси от Рима до Византии венцем мученическим венчатися, да вернии востока и запада, узами любве Христовы связуеши, в союзе любви изнемогающих.
Богородичен: Глаголом Твоим последующе, роды родов присно Тя ублажают, Мати Божия, Бога бо истинно родила еси, Дево Чистая, Егоже, яко Мати Света, усердно моли даровати Церквам единомыслие, в союзе мира Божественна.

Седален, глас 4.
Подобен: Удивися Иосиф:

Днесь Церковь Христова веселится, / Рим же да радуется, Византия ликовствует, / видяще тя, мучениче Александре, / за Истину Христову страждуща, / яко ангел светлый, в сорокадневном посте молитвою насыщаемый, / козни вражия верою победив, / славу Церкве Христовы утверждающе. / Воини же сему дивляхуся, глаголаху: / Велик Бог Христианский, за егоже мучения сия подъял еси, воине Христов предивный. / Мы же, память твою празднующе, взываем ти: / сопряжи ны узами любве твоея, / да не страждет Тело Христово в распрех наших, / якоже на колех растерзаемо.

Слава, и ныне, Богородичен:

Безневестная Чистая Дево, Богородице, / Едина верных Предстательнице и Покрове, / бед и скорбей и лютых обстояний вся избави, / на Тя надежду Отроковице, имущих: / Церкве в единомыслие веры утверди / и, якоже ведаеши человечестии скорби сердечнии, / чад Своих во едино собери, / и вся ны спаси Божественными молитвами Твоими.

Песнь 4.

Ирмос: Пришел еси от Девы, не ходатай, ни ангел, / но Сам, Господи, воплощся, / и спасл еси всего мя человека. / Тем зову Ти: слава силе Твоей, Господи
Благодатию Святаго Духа из млада в вере чисте воспитан, любовию Христу пожерлся еси, верный воине Христов, Александре, и, яко многими скорбьми обуреваемь был еси, предвари молитвою за ны ко Господу, в скорбех мнозех изнемогающих.
Проповедник велегласен веры Православныя, еще неделимой суще, явился еси, верный друже Христов Александре, умягчи каплями кровей твоих, за Церковь Христову пролиянных, сердца, распри и нестроения и вражду в ограде Ея сеющих.
Душу и помышление к тебе простираем, страстотерпче Христов Александре, согрей нашу веру и любовь к Богу, изнеможения наша подкрепи, да закону Его усердно последующе, поприще спасения нашего прейдем непосрамленно.
Богородичен: С Богом Тя Заступницу стяжахом, Пречистая Дево Марие, Ты бо Мати Божия явилася еси, Творца и Содетеля нашего во утробе приимше, Всенепорочная, всех от смерти и тления спасла еси, Надеждо наша и Утешение, и Покров теплоты сладчайшея.

Песнь 5.

Ирмос: Ходатай Богу и человеком был еси, Христе Боже: / Тобою бо, Владыко, к Светоначальнику, Отцу Твоему, / от нощи неведения приведение имамы.
Свеща светозарная, пламенем веры неугасимо пламенеюща, явился еси, Александре, верныя во градех и весех шествия твоего во ограду Церкве Святыя созывая, путь ко Христу осветил еси им, к Воскресению грядущему ведущий.
Воду живу, от ребр Христовых истекшу, молящеся источи память твою чтущим, якоже иногда во граде Карасурском источил еси воду из камене, еюже напоил еси жаждущих, к месту усекновения главы твоея поспешавших, всеблаженне.
Приидите, христолюбивые матери, со страстотерпца материю Пимениею возрадуемся, видяще сына ея славою и честию увенчана, егоже, яко крин неувядаемый, она, себе и Христу на радость благодатно возрасти, тления и смерти духовныя избави.
Богородичен: Нам любящим тя, и любовию чтущим святую память твою, верный друже Христов, с Пречистою Богоматерию исправления жития, клеветы и злобы человеческия избавления, и прегрешений прощения даровати испроси.

Песнь 6.

Ирмос: В бездне греховней валяяся, / неизследную милосердия Твоего призываю бездну: / от тли, Боже, мя возведи.
Неослабными язвами сокрушаемое тело твое, Александре, силою любви ко возлюбившему тя Господу, душевное благородие непоколеблемо соблюл еси во Христе радующеся, душею и телом освящен явился еси, скорбящим утешение ниспосылаеши.
Дивящеся богатству добродетелей твоих, Александре, молим тя якоже благословил еси древо, у негоже от мучителей истязуемь был еси, и сие от того часа плод исцеления верным приношаше. Исцели, боголюбиве, сердца наша, да принесем плод покаяния нелицемерна.
Терпением и душевным мужеством, и крепостию помысла превзошел еси всю гонителей горькую ярость, воине Христов Александре, да и мы, в испытаниих лютых, на твои страдания взирающе, не посрамим малодушне Возлюбившего нас до Крове.
Богородичен: Управи и освяти ум наш, Мати Божия, обуреваемый нашествием скорбей и тлетворных страстей, спаси к Тебе прибегающих, иныя бо помощи, Чистая, разве Тебе, не имамы, помози Владычице, да не погибнем в пучине отчаяния.

Кондак, глас 4:

Яко звезда многосветлая, возсиял еси от Рима, / мучениче Александре, / и, яко бисер многоценный, в земли Византийстей радостно под меч / за Христа главу твою преклонил еси и, / сию непорочное благоухание Богу принесл еси, / да красуется Церковь земная и Небесная / во славе исповедников Христовых.

Икос:

Светозарный светильник явился еси, богомудре Александре, благодати Божественныя исполнен сый в телеси твоем, егоже спекулаторы ввергоша в реку по многострадальней кончине твоей. Смотрением же Божиим, двоица псов извлекоша честнии мощи твоя, приседяху стрегуще я от птиц и зверей дивиих, доколе же блаженная мати твоя Пимения, пришедше, со слезами, псаломски. помазаша сии миром, погребше тя при оной реце Ергине, идеже исцеления многа совершишася болящим, с верою ко гробу страстотерпца Божия приходящих, да красуется Церковь земная и Небесная во славе исповедников Христовых.

Песнь 7.

Ирмос: Богопротивное веление беззаконнующаго мучителя / высок пламень вознесло есть. / Христос же простре Богочестивым отроком росу духовную, Сый благословен и препрославлен.
Яко красное и священнейшее заколение сам себе принесл еси Пастыреначальнику Христу, за всех Божественне заклавшагося, и огнем мучений всесожеглся еси, славне Александре, в сладости Ангельской победно вопиюще: отец наших Боже, благословен еси.
Мольбы наша услыши, всеблаженне, и приити нам на помощь потщися, люте обуреваемых скорбьми, и нуждами житейскими, и бесовскими озлоблении, яко да спасаеми тобою, и мы вопием: отец наших Боже, благословен еси.
Молитвы твоя пролей за ны ко Господу, боголюбиве Александре, и скверну студных дел наших каплями честных кровей твоих омый, надежду же укрепи, во еже чистым сердцем и сокрушенною душею воззовем: отец наших Боже, благословен еси.
Богородичен: Надежда ненадеждных Ты еси, Богородице, веси бо, Царице, яко неизлечимыми раны страстей греховных изнуряеми, ко вратом погибели доспехом. Не отрини вопль душ наших, Всеблагая, да спасаеми, утешне зовем: отец наших Боже, благословен еси.

Песнь 8.

Ирмос: Пещь иногда огненная в Вавилоне действа разделяше, / Божиим велением халдеи опаляющая, / верныя же орошающая, поющия: / благословите, вся дела Господня, Господа.
Украшение мучеников показался еси и в жилищех нерукотворных Церкве Небесныя вечный покой обрел еси, любвеобильне Александре, нас же, во многих обуреваниих испытуемых, в тихое пристанище приведи, во еже во Христе радующеся, взывати: благословите, вся дела Господня, Господа.
Ума красотою увенча тя Господь, Александре, и сердце любви преисполненное дарова ти, во еже подъяти образ страданий Его непостыдно, имиже возвел еси человеческое немощное естество к чину Ангельскому, да и мы в надежде спасения вопием: благословите, вся дела Господня, Господа.
Огнь молитвы непорочныя пролей за ны ко Господу, верный мучениче Христов, да не пожрет нас злоба греховная, враждою снедающая, но, яко предстатель верный, вся ны к братолюбию приведи и утверждению Церкви Христовы верно служити уцеломудри, во еже любовию связуемым, взывати: благословите, вся дела Господня, Господа.
Богородичен: Яко Матерь Света, трапезу Хлеба Животнаго и руно, прохладой Святаго Духа орошенное, и сладость райскую, верных надеждою спасения услаждающую, почитаем Тя, Чистая Дево Мати, и веселящеся о Тебе, вопием: благословите вся дела Господня, Господа.

Песнь 9.

Ирмос: Безначальна Родителя Сын, Бог и Господь, воплощся от Девы, нам явися, омраченная просветити, собрати расточенная. Тем Всепетую Богородицу величаем.
Поюще многоразличная страдания твоя, Христа ради распеншагося, восхваляем тя, яко одушевленный сосуд, исцеления изобильно изливающий Ублажаем матерь твою Пимению, яже плод чрева своего Богу в дар благоприятен принесе, с нею же, достохвальне, молися мир ниспослати душам нашим.
Храм Святаго Духа воистину был еси, Александре, Сего преисполнен не боятися убивающих тело верных научаеши, но в животе и смерти прославляти смотрение Божие о нас, страданми воспеваеши преславно. Подвигни и нас сих не устрашатися, люте нападающих на нас.
О предивне мучениче Александре, приими от нас сие убогое славословие, яко дань молитвы, далеких по времени чтителей страданий твоих, и прииди нам на помощь, егда изнемогает дух наш, духом злобы поднебесныя томим, да не падше погибнем пред Лицем Божиим.
Богородичен: Крепкое Твое предстательство, Богоукрашенная Марие, и светлая Твоя слава по всей земли показася, о Тебе ныне хвалимся, имуще Тя к Сыну и Богу Твоему Ходатаицу неусыпную, в скорбех и печалех, и в час смертный упование непостыдное.

Светилен.
Подобен: Духом во святилищи:

Светятся лучи светло страданий твоих, / якоже солнце, / и всю жития твоего являют светлость, / преславне мучениче Александре, / и сияющую в тебе веру Божественную, / Церкве Святыя немеркнущее украшение, / в немже нашего упования надежда светлая, / Венцедатель Христос.

Слава, и ныне, Богородичен:

Видети, Богородице, славу Твою неизреченную / древле возжелаша Божественнии пророцы вси, / но на последок нам явилася еси, любящим Тя, / Херувимов Честнейша и Серафимов Славнейша суща, / Божественныя славы преисполненная.

Стихиры на хвалитех, глас 8:

Блажен еси, мучениче Александре, / увоинствевшийся ко Христу любовию, / дивно процветший в вертограде Его, иже есть Церковь Божия, / в нейже, яко грозд винный, изобильно верою уплодоносил еси, / язвы Господа на теле своем усердно запечатлев, / сладце путем крестным за Христом последовавше, / от земных к небесным преселился еси. / Молим тя прилежно, боголюбиве, / укрепи нас и увесели подражанием тебе в добрых делах, / во еже, верностию Наперсника Христова, / прилепитися нам к Нему неотлучно.
Лукавое и неверное зловестие языческое проразумевши, / разлучити тя со Христом всячески стремившееся, / веления мучителя Тивериана до конца презрел еси, / славне воине Александре, / главу твою под меч спекулятора Келестина доблестне преклонил еси, / сице бо верность свою Христу ангельски засвидетельствовал. / Мы же в добродетелех оскудевшии, / молитвы твоя ко Всещедрому Богу просим, / да спасет и помилует мир, / в распрех житейских гибельне зломудрствующи.
За всех Бога и Царя вселенныя / многочисленнии страстотерпцев лики уразумев, / божественною ревностию разжеглся еси, Александре, / и сице возопил еси: / Христов раб искренний есмь всегда, / разумейте пребеззаконнии мучителие, / яко бо агнец незлобив за Христа заклатися волею ныне приидох. / Незлобием облекохся, злобы обретателя посрамити тщуся, да прославится сила Христова в немощней плоти естества человеческаго.
Яко звезду немеркнущую на тверди Небесней, / яко доблественнейшаго в мученицех и поборника верных, / багряницею кровми своими сотканной одеяна, / присно со Христом царствующаго вемы тя, мучениче Александре. / Сотвори убо да утешится у ног твоих всяк, / в недузех телесных и душевных страждущий, / и от клеветы человеческия напаствуемый, / наипаче же да не отвратит Господь Лица Своего от нас, / воспевающих память твою, / во еже не постыдитися нам в день Судный.

Слава, глас тойже:

Преславный подвиг твой, мучениче Александре, / украси восток сиянием веры, / запад же озари лучею познания, / огненным твоим по Христе очищением Ангельския чины удивишася: / како, смирение прискорбнаго пути тесноту прешел еси / и крещение пакибытия обновил еси своею кровию, / и паче света блистаяся, / Царю своему предстал еси, идеже ныне достойно ублажаешися. / Темже, припади ко Господу, всеблаженне, / да избавит Церковь Святую от расколов и нестроений, / и оградит стадо Свое от волков, губящих Ее.

И ныне, Богородичен, глас тойже.
Славословие великое.
На литургии

Блаженны от канона, песнь 3-я и 6-я.
Прокимен, глас 7: Возвеселится праведник о Господе и уповает на Него. Стих: Услыши, Боже, глас мой, внегда молитимися к Тебе.
Апостол к Тимофею, зачало 292.
Аллилуиа, глас 4: Праведник, яко финикс, процветет, яко кедр, иже в Ливане, умножится. Стих: Насаждени в дому Господни, во дворех Бога нашего процветут.
Евангелие от Иоанна, зачало 52.
Причастен: В память вечную:

Молитва

О преславный угодниче и мучениче Христов, доблий воине Царя Небеснаго, Александре блаженне, милостиваго Бога подражателю, иже Христа на земли дерзновенно исповедав и многообразныя муки Его ради претерпев, неувядаемый приял еси венец на небеси: ныне же вкупе с материею твоею Пимениею, предстоя у Престола Славы Божия, моли о нас человеколюбное благоутробие Божие, да сотворит с нами по неизреченней Своей благости, во еже не погибнути нам во гресех наших. Ей, мучениче святый, вемы бо, яко имаши многое дерзновение ко Господу еже молитися о всех притекающих к Тебе с верою.
Вознеси молитву теплую Церкве Зиждителю о мире всего мира, благостоянии Святых Божиих Церквей и соединении всех верных чад Церкви Христовы, в чистоте и честнем жительстве пребывающих, и о еже избавити паству православную от тяжких бурь житейских и всех наветов духа злобы поднебесныя. Дыханием же Всесвятаго Духа да умягчатся сердца сынов противления, раздирающих хитон единства Церкви Христовой, силою Божественнаго мира и любви во исцеление кровоточащей раны Его во вселенней, и во спасение всех живущих на земле.
Нам же, верный друже Христов, буди убо Заступник и Покровитель во вся дни жития нашего, избавляя нас от врагов видимых и невидимых, паче же по исходе нашем защити от лукавых духов, и на Страшнем Суде Христове не забуди нас убогих теплым ходатайством твоим, да спасаемых часть улучивше, прославим Отца и Сына и Святаго Духа во веки. Аминь.

ГАЛЕРИЙ

Галерий. Мрамор. Копенгаген. Глиптотека. Новый Карлсберг

Галерий, Гай Валерий Максимиан (250 — 311), римский император в 305 — 311 гг.

Родился в Дакии, на берегу Дуная, недалеко от Сардики . Родители его были сельскими жителями, и сам он в детстве пас скот .

В 293 г. император Диоклетиан усыновил его и провозгласил своим соправителем с титулом Цезаря. При этом Галерий вынужден был развестись со своей прежней женой и женился на Валерии, дочери Диоклетиана . В управление ему была отдана Иллирия и все побережье до Понтийского пролива. Но когда Диоклетиан отправился воевать в Африку, Галерию было поручено управлять также восточными провинциями, а вместе с тем дана на руки и тяжелая война против персидского царя Нарсеса .

Первое свое сражение в 296 г. он провел между Каллиником и Каррами неудачно, проиграв более по неосторожности, чем по малодушию, ибо вступил в сражение с небольшим войском против многочисленного противника. И вот, разбитый, направился он к Диоклетиану. Рассказывают, что последний встретил его так нелюбезно, что Галерий несколько миль бежал в императорском одеянии за колесницей Диоклетиана. Но вскоре, собрав войска в Иллирии и Мезии, Галерий двинулся в Великую Армению и на этот раз воевал с большим успехом . В 298 г. ему удалось заманить персов в подстроенную им засаду, и так как те двигались толпою, не соблюдая порядка, то пришли от внезапного нападения в сильное замешательство и были легко побеждены . Прогнав Нарсеса, Галерий захватил его лагерь, взял в плен его жен, сестер и детей, а самого царя преследовал до пустынных пределов его царства .

В дальнейшем влияние Галерия неуклонно возрастало, особенно в последние годы правления Диоклетиана.

Гонения на христиан и моральный облик Галерия

Именно Галерий, по мнению христианских писателей, уговорил Диоклетиана начать гонения на христиан . В своих владениях Галерий в полную силу свирепствовал против христиан, хотя его жена Валерия, дочь Диоклетиана, была христианкой.

Разные писатели по-разному изображают характер и образ его жизни. По свидетельству Аврелия Виктора «Галерий был хоть и грубоват, но попросту справедлив и заслуживал похвалы; он имел прекрасную фигуру, был отличный и удачливый воин, родители его были сельские жители, и сам он прежде пас рогатый скот, откуда и прозвище его Арментарий (скотовод); он родился на берегу Дуная в Дакии (совр. Румыния), там же и погребен» . Евтропий находил, что он муж похвальных нравов и подлинно велик в военном деле .

Совсем другими глазами смотрели на Галерия историки-христиане. Лактанций отмечал:

«Ему была присуща дикость истинного зверя и свирепость, несвойственная римлянам. И это неудивительно, так как мать его была родом из задунайских земель; она бежала в Новую Дакию, переправившись через Дунай, когда стали наступать племена карпов. Внешность Галерия соответствовала его характеру. Он был высок ростом и чрезвычайно тучен. Наконец, голосом, жестами и всем своим видом он всех повергал в страх и ужас. Тесть (Диоклетиан) боялся его непомерно» . «Галерий после отречения Диоклетиана и Максимиана Геркулия делал, что хотел, и считал себя единственным повелителем всего мира. Ведь он презирал другого августа, Констанция Хлора, хотя тот должен был считаться первым, потому что тот был мягкосердечен и слаб здоровьем. Галерий надеялся, что тот скоро умрет. А если не умрет, то, казалось, легко будет совлечь пурпур с ненавистного соперника; что тот сможет сделать, если трос заставят его отказаться от власти?! Сам Галерий имел старинного друга Ликиния, своего давнего соратника по военным походам, советами которого пользовался во всех делах. Но сделать его цезарем он не хотел, чтобы не называть сыном; он хотел впоследствии сделать его августом вместо Констанция Хлора и именовать братом. Тогда он (Галерий) будет главенствовать и, упившись властью над миром, отпразднует двадцатилетие своего правления, сам отречется от власти, сделав цезарем своего сына (Кандидиана), которому пока еще только девять лет. Итак, когда высшая власть перейдет к Ликинию и Северу, а цезарями будут Максимин Даза и Кандидиан, он (Галерий), окруженный необоримой стеной, будет проводить старость в безопасности и спокойствии. Таковы были его планы» .

Самые забавы его носили на себе печать изуверства — Галерий выкармливал медведей такой же величины; как он сам, приказывал приводить их к себе в покои и смеялся от души, видя, как они раздирают предаваемых им людей. Провинции свои он разорил непомерными поборами, а будучи судьей, отвергал всякого рода легкие наказания — ссылку, темницы, рудники. По его мнению, все провинности достойны были сожжения на костре, распятия на кресте или растерзания дикими зверями. Чтобы истребить всякое понятие о законности, он перебил и изгнал из своих владений всех адвокатов и юристов, так что судьи его не знали другого закона, кроме необузданного своеволия . К тому же, по словам Феофана, Галерий отличался таким женолюбием, что придворные старались скрывать от него своих жен .

Император

В 305 г. императоры Диоклетиан и Максимиан Геркулий добровольно отказались от власти (по некоторым сведения, отказ Максимиана произошел под давлением и угрозами Галерия применить силу). Августами стали Констанций Хлор на западе и Галерий на востоке. Цезарями были назначены Флавий Север и Максимин Даза, племянник Галерия. Галерий получил в управление Иллирию, или Далмацию (совр. Албания), Азию и Восток, его резиденцией была Никомидия. Так как Констанций добровольно отказался от Италии и Африки, в руках Галерия сосредоточилась власть над большей частью империи .

Но обстоятельства и недостаток твердости помешали ему править государством так же самодержавно, как это умел делать Диоклетиан. Прежде всего, в 306 г., после смерти Констанция, легионы в Британии провозгласили императором его сына Константина. Галерий вынужден был признать его Цезарем, так как знал о великой любви к нему воинов. Однако Августом на западе он провозгласил не Константина, а Флавия Севера. Италия также вскоре отпала от Галерия, после того как он попытался обложить итальянцев налогами и ослабить влияние преторианцев. В ответ римляне провозгласили императором Максенция, сына Максимиана.

На этот раз Галерий не собирался уступать без борьбы. Он отправил в Италию Севера с большим войском, но тот был оставлен солдатами и вскоре лишился жизни. Тогда в 307 г. Галерий сам двинулся на Рим. Подступив к столице, он сообразил, что взять такой большой город ему не под силу. К тому же некоторые из его легионов перешли на сторону Максенция, и Галерий поспешно отвел войска обратно в свои провинции. Вместо Севера он объявил Августом своего старого друга Ликиния. Потом, чтобы успокоить племянника, он даровал титул Августа также Максимину Дазе. Максенция и Константина он велел именовать сыновьями Августов, но вскоре принужден был и за ними признать имя Августов. Таким образом, империя оказалась разделена между пятью императорами .

Указ о веротерпимости

В последние годы жизни Галерий был поражен тяжкой болезнью. Сначала на тайных членах его появился нарыв, затем в глубине образовалась фистулообразная язва, от которой началось неисцелимое разъедание всех внутренних органов. Внутри кишели несметные черви, и невыносимый смрад шел от тела. Еще до болезни Галерий стал от обжорства грузным и ожиревшим. По словам Евсевия, невыносимым и страшным зрелищем была эта разлагающаяся масса жира .

Эта ужасная болезнь мучила Галерия целый год. Наконец, изможденный страданиями, он обещал восстановить разрушенную церковь в Никомидии, а 30 апреля 311 г. издал официальный указ о веротерпимости, в котором были такие торжественные слова:

«Среди важных забот, которыми мы были заняты во имя блага и безопасности империи, мы имели в виду все исправить и восстановить согласно с древними законами и древним общественным благочинием римлян. Мы особенно желали возвратить на путь разума и природы впавших в заблуждение христиан, которые отказались от религии и обрядов предков и, самонадеянно отвергая старинные обычаи, сочинили нелепые законы и мнения по внушению своей фантазии и организовали разнообразные общества в различных провинциях нашей империи. Так как эдикты, изданные нами с целью поддержать поклонение богам, подвергли многих христиан опасностям и бедствиям, так как многие из них претерпели смерть, а многие другие, в более значительном числе, до сих пор упорствуя в своем нечестивом безрассудстве, лишены всякого публичного религиозного культа, то мы желаем распространить и на этих несчастных людей наше обычное милосердие. Поэтому мы дозволяем христианам свободно исповедовать их религию и собираться на их сходки без опасений и препятствий лишь с тем условием, чтобы они всегда оказывали должное уважение существующим законам и властям. Другим рескриптом (предписанием) мы сообщим нашу волю судьям и должностным лицам, и мы надеемся, что наша снисходительность побудит христиан возносить к богу, которому они поклоняются, молитвы о нашей безопасности и о нашем благополучии, а также о их собственном благоденствии и благоденствии государства» .

В мае того же года Галерий умер, а осенью гонения на христиан возобновились.

Библиография

Использованные материалы

Евтропий: 9; 22

Виктор: «О жизни и нравах римских императоров»; 40

Виктор: «О Цезарях»; 39

Евтропий: 9; 24, 25

Лактанций: 9

Евтропий: 9; 25

Евсевий: «Церковная история»; 8; доп.

Евтропий: 10; 2

Лакт. О см. гон. IX

Лакт. О см. гон. XX

Лактанций: 14, 21, 22

Феофан: 297

Евтропий: 10; 1

Лактанций: 25-27,32

Евсевий: «Церковная история»; 8; 16

Адепт святого знака 1 сезон

Оригинальное название: Seikon no Qwaser
Другое название: Стигматы квайзеров
Год выхода: 2010
Страна: Япония
Жанр: Приключения, мистика, этти
Продолжительность: ~ 25 минут серия
Озвучивание: Anidub
Режиссер: Канэко Хираку
Автор оригинала: Ёсино Хироюки
Ученицам японской православной Академии Святого Михаила Орибе Мафую и Яманобе Томо, постоянно отравляют жизнь другие студенты во главе с дочерью декана Цудзиро Миюри и её заместителем Кацураги Ханы. Но все меняется, когда по пути из школы домой, они натыкаются на лежащего без сознания мальчика с серебряными волосами. Мальчика зовут Саша Хэлл, он один из Квайзеров, адептов алхимии, владеющих способностью управлять химическими элементами и использовать их в бою. Саша был послан в Академию Святого Михаила, чтобы помешать таинственной организации Афон завладеть иконой Царицынской Богоматери, скрытой где-то в Академии и по преданию способной дать ключ к величайшим загадкам мироздания. У Саши есть способность управлять железом, он может легко создать огромную косу из любого попавшегося ему под руку железного предмета. Для использования своих способностей, Квайзерам требуется Сома – напиток, очень похожий на женское молоко, что чудесным образом появляется у местных школьниц…

Александра Никомидийская (Римская): житие, чудеса, в чём помогает

Александра Никомидийская (Римская) — одна из наиболее почитаемых великомучениц. О жизни святой мало что известно, все подробности жития императрицы можно узнать только из жития Георгия Победоносца, где вскользь упоминается информация о великой мученице. Несмотря на недостаток сведений, Александра Римская считается покровительницей не только женщин, но и мужчин. По словам священника и богослова Павла Флоренского, она стремится в мужском духе больше, нежели носительницы иных имен.

Житие святой Александры

С рождения Александре Римской прививали веру в язычество и приношение жертвы богам. Будущая святая была женой жестокого гонителя христиан — императора Диоклетиана. Её верование в Господа непосредственно связано с казнью Георгия Победоносца — рьяного защитника христиан. Когда император приказал казнить любимого тысяченачальника, а Господь избавил его от мучений и несколько раз спасал мученика от страданий, Александра сама поверила в Бога, как и многие свидетели этого события. Она припала к ногам великомученика и начала усердно молиться.

После произошедшего Александра Никомидийская стала тайной христианкой рубежа III-IV столетия. Она начала открыто рассказывать о Боге, несмотря на жестокие гонения христиан. Диоклетиан не пожалел верной жены и приговорил женщину к обезглавливанию вместе с Георгием Победоносцем. По дороге к месту казни, во время небольшой остановки, императрица скончалась. Только смерть та оказалась мнимой. Господь хотел, чтобы святая еще послужила на земле его верной дочерью под именем Валерия. Казнена Александра Никомидийская была только во времена императорства Ликиния.

О чем молятся Александре Римской

Мученицу Александру в молитве можно попросить о дарении мужества и решительности при возникновении сложных ситуаций. К ней обращаются люди, желающие защититься от злых мыслей недоброжелателей и агрессивных действий со стороны. В молитве верующие люди просят святую о защите от предательства и обмана, спасении души, разрешении семейных споров.

Рекомендуем обратить внимание на подходящие иконы:Рукописная икона Александра РимскаяЦена от: 6 500Мерная икона Александра РимскаяЦена от: 20 000Рукописная икона Александра Римская 3Цена от: 15 500

Молитва Александре Никомидийской

О, священная жено, мужественнейшая исповеднице и преславная людей защитнице славная царице Александро! Милостиво призри на нас, подданных верных твоих, от земного жития сего, скверного, прелюбодейного и грешного, его преславно в житии твоем отреклася еси, малое сие моление тебе приносящих! Не возгнушайся греховных язв, а наипаче малодушия нас, грешных раб твоих, к падшему миру сему привлаченных! Умоли Господа нашего Иисуса Христа, просветити разум наш светом истины и любви Христовой и Тому Одному служити. Сподвигни на молитву о нас, недостойных и грешных, славного великомученика Георгия Победоносца, с нимже ты Царю всех предстоиши, и буди вкупе с ним славной защитницей нашей, да славной вашей помощью охраняемы, сподобимся избежати всех бед и напастей лукавого жития сего и тако, сетей его избежав, достигнути тихой гавани спасения нашего и вкупе с вами вовеки славити неизреченной милосердие Царя и Создателя нашего во веки веков. Аминь.

Мученик Алекса́ндр Римлянин

Мученица Филицата и сыновья ее, мученики Ианнуарий, Феликс, Филипп, Сильван, Александр, Виталий и Марциал

Свя­тая му­че­ни­ца Фили­ца­та име­ла семь сы­но­вей: Иан­ну­а­рия, Фе­лик­са, Филип­па, Силь­ва­на, Алек­сандра, Ви­та­лия и Мар­ци­а­ла. Она бы­ла ро­дом из бо­га­той рим­ской се­мьи. Жре­цы об­ви­ни­ли ее в оскорб­ле­нии бо­гов через рас­про­стра­не­ние хри­сти­ан­ской ве­ры. Свя­тая Фили­ца­та раз­да­ла всё свое име­ние и вме­сте с сы­но­вья­ми от­кры­то ис­по­ве­да­ла ве­ру во Хри­ста. Всех их пре­да­ли му­че­ни­ям. Свя­тая Фили­ца­та, ви­дя стра­да­ния сво­их сы­но­вей, мо­ли­ла Бо­га, чтобы они усто­я­ли в по­дви­ге и преж­де нее во­шли в Цар­ство Небес­ное. Все сы­но­вья му­че­ни­че­ски скон­ча­лись на гла­зах ма­те­ри. По­сле них и са­ма свя­тая Фили­ца­та пре­тер­пе­ла му­че­ни­че­скую кон­чи­ну. Свя­тая се­мья по­стра­да­ла в Ри­ме око­ло 164 го­да. Му­че­ни­це Фили­ца­те свя­ти­тель Гри­го­рий Двое­слов по­свя­тил по­хваль­ное сло­во в тре­тьей бе­се­де, про­из­не­сен­ной в хра­ме ее име­ни.

См. так­же: «Па­мять свя­той му­че­ни­цы Фе­ли­ца­ты и се­ми сы­но­вей ее» в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.