Житие антония римлянина

Преподобный Анто́ний Римлянин, Новгородский

Конда́к 1

Избра́нный чудотво́рче и изря́дный уго́дниче Христо́в, ско́рый помо́щниче и моли́твенниче о душа́х на́ших, преподо́бне о́тче Анто́ние, пе́сньми восхваля́ем тя́, засту́пника на́шего. Ты́ же, я́ко име́яй дерзнове́ние ко Го́споду, от вся́ких на́с бе́д свободи́, любо́вию тебе́ зову́щих:

Ра́дуйся, Анто́ние, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.

И́кос 1

Ангельски на земли́ пожи́в, богому́дре Анто́ние, по́двигом до́брым подвиза́лся еси́: кре́ст бо на ра́мена взе́м, Влады́це Христу́ после́довал еси́. Ны́не же предстоя́ престо́лу сла́вы, моли́ся о на́с, почита́ющих тя́ и зову́щих тебе́ си́це:

Ра́дуйся, я́ко чистото́ю и святы́нею а́нгелом уподо́бился еси́; ра́дуйся, я́ко посто́м и бде́нием безстра́стия дости́гл еси́.

Ра́дуйся, свети́льниче Боже́ственнаго све́та; ра́дуйся, моли́тв благово́нное кади́ло.

Ра́дуйся, ве́рных нело́жное утвержде́ние; ра́дуйся, неве́рных богому́дренное обличе́ние.

Ра́дуйся, христиа́н благооти́шное приста́нище; ра́дуйся, благоче́стия стено́ необори́мая.

Ра́дуйся, кре́пкое корми́ло Це́ркве Христо́вы; ра́дуйся, непоколеби́мый сто́лпе Правосла́вия.

Ра́дуйся, апо́стольских преда́ний ве́рный блюсти́телю; ра́дуйся, пра́вил седми́ Вселе́нских собо́ров храни́телю.

Ра́дуйся, Анто́ние, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.

Конда́к 2

Ви́дя Госпо́дь Бо́г тве́рдое жела́ние души́ твоея́ сохрани́тися от врежде́ния ве́ры, о́тче на́ш Анто́ние, я́ко но́ваго Авраа́ма, пресе́льника тя́ сотвори́ в земли́ тебе́ еще́ чужде́й, оба́че по ве́ре уже́ ро́дственней. Те́мже мы́, ра́дости испо́лнени, благодари́м Бо́га, ди́вно прославля́ющаго святы́я Своя́, вопию́ще Ему́: Аллилу́ия.

И́кос 2

Ра́зум просвеще́н свы́ше име́яй, все́м се́рдцем возлюби́л еси́ правосла́вную ве́ру. Не терпя́ ви́дети в це́ркви Ри́мстей смуще́ния, и раздо́ры, и мяте́жи ве́лии, восхоте́в оста́вил еси́ оте́чество и ро́д тво́й. Мы́ же, похваля́юще ре́вность твою́ по ве́ре, о́тче Анто́ние, ра́достно взыва́ем ти́:

Ра́дуйся, преподо́бных вели́ких отце́в после́дователю; ра́дуйся, отступле́ний Ри́мских обличи́телю.

Ра́дуйся, безмо́лвия люби́телю; ра́дуйся, пусты́нный на мо́ри и на су́ши жи́телю.

Ра́дуйся, де́нь и но́щь на ка́мени моли́выйся; ра́дуйся, не име́вый ку́щи, ниже́ покро́ва.

Ра́дуйся, пусты́нным зла́ком пита́выйся; ра́дуйся, по́стников похвало́.

Ра́дуйся, наста́вниче богому́дрия; ра́дуйся, мона́шествующих сла́во.

Ра́дуйся, ско́рый к освобожде́нию от мирски́х сете́й споспе́шниче; ра́дуйся, наде́жный хода́таю на́м Ца́рствия небе́снаго.

Ра́дуйся, Анто́ние, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.

Конда́к 3

Си́ла Вы́шняго восхи́ти тя́ от Ри́ма, богому́дре Анто́ние, на ка́мени, я́ко на ле́гцем корабли́, принесе́ тя́ в зе́млю Ру́сскую, иде́же обре́т ти́хое приста́нище, в пусты́ни всели́лся еси́, неле́ностно порабо́тал Христу́, и во мно́зем долготерпе́нии руководи́л еси́ в Ца́рствие Бо́жие духо́вная ча́да твоя́, научи́в и́х еди́неми усты́ и еди́нем се́рдцем пе́ти Бо́гу: Аллилу́ия.

И́кос 3

Име́яй в се́рдце свое́м о́гнь любве́ Боже́ственныя, богому́дре о́тче, кре́пко подвиза́лся еси́ проти́ву ко́зней диа́вольских, и победи́тельным ору́жием креста́ Госпо́дня разсека́л еси́ се́ти лука́ваго, я́ко паучи́ну. Те́мже мо́лим тя́, о́тче Анто́ние, помози́ и на́м спасе́ние улучи́ти, да с любо́вию зове́м ти́ такова́я:

Ра́дуйся, ра́бе Бо́жий, благíй и ве́рный; ра́дуйся, сосу́де по́лный небе́сныя благода́ти.

Ра́дуйся, я́ко упова́нием Но́ю уподо́бился еси́; ра́дуйся, я́ко подо́бно Илии́ и Елиссе́ю по бе́здне водно́й на ка́мени ше́ствовал еси́.

Ра́дуйся, учи́телю смире́ния и целому́дрия; ра́дуйся, о́бразе кро́тости и послуша́ния.

Ра́дуйся, пропове́дниче чуде́с Христо́выхъ; ра́дуйся, наста́вниче де́л до́брыхъ.

Ра́дуйся, бесо́вских си́л прогна́ние; ра́дуйся, сто́лпе ве́ры и утвержде́ние.

Ра́дуйся, восприя́вший от Христа́ си́лу и прему́дрость; ра́дуйся, вмести́лище Ду́ха Всесвята́го.

Ра́дуйся, Анто́ние, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.

Конда́к 4

Бу́ри морски́х во́лн не убоя́лся еси́, преподо́бне о́тче Анто́ние, бы́в несе́н на ка́мени с ве́твию в руце́ твое́й: не прии́де к тебе́ ни ско́рбь, ниже́ стра́х, ни и́ная печа́ль ка́я, ни а́лчба, ни жа́жда. Но ве́сь у́м в Бо́зе углуби́в, и Того́ во́ли себе́ вда́в, пребы́л еси́ моля́ся Христу́ Бо́гу и Пречи́стей Его́ Ма́тери, и веселя́ся душе́ю, пе́л еси́ с во́и небе́сными: Аллилу́ия.

И́кос 4

Слы́шавше ди́вное твое́ от ю́га к се́веру прехожде́ние, богоно́сне Анто́ние, я́коже бо Авваку́м в Вавило́н, пренесе́н бы́л еси́ си́лою Бо́жиею в Но́вград, я́ко а́нгела во пло́ти разуме́юще тя́, вопие́м ти́ си́це:

Ра́дуйся, дре́вле бы́вшаго Ри́мския Це́ркви правосла́вия осия́ние; ра́дуйся, Нову́граду благода́тное процвете́ние.

Ра́дуйся, свети́льниче многосве́тлый дарова́ний духо́вныхъ; ра́дуйся, но́щи неве́дения и заблужде́ний разгони́телю.

Ра́дуйся, мглу́ страсте́й хотя́щим отгна́ти посо́бниче; ра́дуйся, по вода́м чуде́сно пла́вание соверши́вый и ры́бныя ловцы́ обличи́вый.

Ра́дуйся, по мо́рю пла́вающих до́брый ко́рмчий; ра́дуйся, по реце́ Во́лхове обурева́емых ти́хое приста́нище.

Ра́дуйся, бе́дствующих помо́щниче; ра́дуйся, утопа́ющих избавле́ние.

Ра́дуйся, блужда́ющих ве́рный наста́вниче; ра́дуйся, и́щущих и́ноческаго жития́ прибе́жище и руководи́телю.

Ра́дуйся, Анто́ние, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.

Конда́к 5

Боготе́чную звезду́ мня́ся зре́ти вы́спрь во о́блацех Пречи́стую Влады́чицу на́шу Богоро́дицу, Преве́чнаго Младе́нца на рука́х держа́щую: бы́в ве́сь в ра́дости духо́вней, преподо́бне Анто́ние, небре́гл еси́ о стра́шном посреде́ во́лн морски́х пла́вании, но а́ки вне́ те́ла сы́й, забы́ себе́ услажда́емый виде́нием Цари́цы Небе́сныя, и от Тоя́ луче́ю не́коею Боже́ственною озаря́емь пе́л еси́ Бо́гу: Аллилу́ия.

И́кос 5

Ви́девше тя́, о́тче Анто́ние, Вели́каго Нова́града лю́дие возра́довавшеся ра́достию неизглаго́ланною, нача́ша благогове́йно приходи́ти к тебе́, прося́ще у тебе́ моли́тв и благослове́ния. Ты́ же уве́дев пренесе́нна себе́ во гра́д, цвету́щь правосла́вною ве́рою, подиви́вся всемо́щной си́ле Бо́жией, ка́ко в два́ дни́ и в две́ но́щи толи́кую долготу́ пути́ прейти́ тебе́ устро́и Госпо́дь, возра́довался и возблагодари́л еси́ Его́. Мы́ же, ча́да твоя́, о́крест ра́ки твоея́ предстоя́ще, благодаря́ще Бо́га, любо́вию вопие́м ти́:

Ра́дуйся, я́ко да́ра вели́каго от Бо́га сподо́блен еси́; ра́дуйся, я́ко дре́вним чудесе́м подо́бное на тебе́ соде́яся.

Ра́дуйся, но́вый Илие́, я́ко на ка́мени, а́ки на колесни́це о́гненней, по вода́м ше́ствовал еси́; ра́дуйся, на́ш апо́столе, я́ко на ка́мени, а́ки на о́блацех, несе́н бы́л еси́.

Ра́дуйся, я́ко тобо́ю посети́ и благослови́ Бо́г новопросвеще́нныя лю́ди Нова́града; ра́дуйся, я́ко тобо́ю укрепи́ и́х в правосла́вней ве́ре.

Ра́дуйся, истолкова́телю Ева́нгельскаго уче́ния; ра́дуйся, наста́вниче и на́с, во гресе́х живу́щихъ.

Ра́дуйся, неусы́пный на́ш храни́телю; ра́дуйся, о все́х ве́рный хода́таю.

Ра́дуйся, я́ко твои́м моле́нием от а́да свобожда́емся; ра́дуйся, я́ко твои́м предста́тельством ра́йския жи́зни сподобля́емся.

Ра́дуйся, Анто́ние, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.

Конда́к 6

Слове́с Ева́нгельских, е́же не иска́ти сла́вы от челове́к, ве́рный храни́тель показа́лся еси́, богоблаже́нне Анто́ние, егда́ бо святи́тель Бо́жий Ники́та, уве́дев о тебе́, призва́ к себе́, вопроша́я: «кто́ еси́, отку́ду и ка́ко прише́лъ?» Ты́ ничто́же и́но отвещава́ше, то́чию кла́няяся, глаго́лаше: «прости́ мя́, влады́ко святы́й, гре́шна су́ща челове́ка и стра́нна». Мы́ же, чудя́ся толи́кому смире́нию твоему́, взыва́ем Бо́гу: Аллилу́ия.

И́кос 6

Возсия́в от Ри́мския страны́, о́тче на́ш Анто́ние, просвети́л еси́ чу́дным твои́м житие́м зе́млю Новгоро́дскую, в не́йже оби́тель сотвори́л еси́, и хра́м пречу́ден Бо́жией Ма́тери созда́л еси́. Сего́ ра́ди благодаря́ще Отца́ Небе́снаго, да́вшаго тебе́ толикую благода́ть си́лы Своея́, к тебе́, я́ко к те́плому о на́с моли́твеннику, ра́достная воспева́ем та́ко:

Ра́дуйся, а́нгельское житие́ на́м явля́яй; ра́дуйся, стра́сти грехо́вныя укроща́яй.

Ра́дуйся, о́бразе и́стиннаго смире́ния; ра́дуйся, зерца́ло соверше́ннаго терпе́ния.

Ра́дуйся, наста́вниче вели́кий спасе́нию; ра́дуйся, приводя́й гре́шных ко исправле́нию.

Ра́дуйся, изве́стный исполни́телю за́поведей Христо́выхъ; ра́дуйся, ду́ш немощны́х исцеле́ние.

Ра́дуйся, ми́лостыню твори́ти науча́яй; ра́дуйся, ри́зы и бра́шна неиму́щим подава́ти повелева́яй.

Ра́дуйся, пусты́нниче, мирску́ю че́сть и бога́тство возненави́девый; ра́дуйся, по́стниче, от ю́ности Бо́гу послужи́вый.

Ра́дуйся, Анто́ние, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.

Конда́к 7

Хотя́й избра́н до́м Ду́ху Свято́му себе́ сотвори́ти, потща́лся еси́ те́сным и ско́рбным путе́м, веду́щим в жи́знь ве́чную, взе́м на ра́мо свое́ кре́ст Христо́в, ше́ствовати, е́же благода́тию Бо́жиею от ю́ности твоея́ непоро́чно соверши́в, дости́гл еси́ угото́ваннаго тебе́ небе́снаго воздая́ния, и та́мо благода́рственно пое́ши Бо́гу: Аллилу́ия.

И́кос 7

Но́вый вои́стинну подви́жник яви́лся еси́ в земле́ Россíйстей, о́тче на́ш Анто́ние. Кто́ изочте́т твоя́ по́стническия по́двиги? Кто́ не подиви́тся вели́кому смире́нию твоему́? Кто́ от челове́к возмо́жет святы́ни твоея́ вели́чие пропове́дати? Вои́стинну с небеси́ пе́снь тебе́ мо́жет бы́ти воспева́ема, а не земли́. Мы́ же, любо́вию возбужда́еми, дерза́ем пе́ти тебе́ си́це:

Ра́дуйся, земны́й а́нгеле и небе́сный челове́че; ра́дуйся, во пло́ти пожи́вый духо́вне, на земли́ небе́сне.

Ра́дуйся, вся́кую доброде́тель де́лы свои́ми изобрази́вый; ра́дуйся, душе́вныма очи́ма вы́ну Го́спода созерца́вый.

Ра́дуйся, пред лице́м Бо́жиим, я́ко сы́н пред Отце́м ходи́вый; ра́дуйся, яко во́ин пред воево́дою, гото́вый вся́ повеле́нная твори́ти.

Ра́дуйся, и́го Христо́во возлюби́вый; ра́дуйся, до́бре ста́до и́ночествующих упра́вивый.

Ра́дуйся, ше́ствовавый от си́лы в си́лу; ра́дуйся, Бо́га в Сио́не узре́вый.

Ра́дуйся, еди́наго Го́спода возлюби́вый; ра́дуйся, очеса́ своя́ вы́ну к Нему́ име́вый.

Ра́дуйся, Анто́ние, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.

Конда́к 8

Стра́нное и пресла́вное чу́до явля́ется, богому́дре о́тче Анто́ние: свяще́ннии сосу́ди и сокро́вище, вда́нное тобо́ю морски́м вода́м в Ри́ме, чуде́сно зде́ вручи́ тебе́ Бо́г, на созида́ние хра́ма Пречи́стыя Богоро́дицы и оби́тели, в не́йже мо́лимся и о твое́м хода́тайстве у Христа́ Бо́га на́шего, ве́рно вопию́ще: Аллилу́ия.

И́кос 8

Ве́сь явля́ешися все́м вои́стинну помо́щник, богоно́сне Анто́ние. Ты́ бо при́сно ца́рствуя со Христо́м, и о на́с, гре́шных, моли́твы к Нему́ возсыла́я, не то́чию припа́дающих к цельбоно́сным моще́м твои́м, но и дале́че отстоя́щих, призыва́ющих же всечестно́е и́мя твое́, предста́тельством твои́м соблюда́еши от вся́каго зла́. Те́мже во умиле́нии зове́м ти́:

Ра́дуйся, прибе́жище на́ше во все́х напа́стехъ; ра́дуйся, ско́рый помо́щниче все́х в беда́х су́щихъ.

Ра́дуйся, цели́телю боле́зней душе́вных вку́пе и теле́сныхъ; ра́дуйся, на неви́димыя враги́ на́ша си́льный побо́рниче.

Ра́дуйся, посети́телю в не́мощи лежа́щихъ; ра́дуйся, уте́шителю все́х скорбя́щихъ.

Ра́дуйся, я́ко тобо́ю престае́т рыда́ние; ра́дуйся, я́ко тобо́ю подае́тся ра́дость.

Ра́дуйся, я́ко Христу́ до́блественно после́довал еси́; ра́дуйся, я́ко сладча́йшему Іису́су до конца́ послужи́л еси́.

Ра́дуйся, я́ко наслажда́ешися лицезре́ния Бо́жия; ра́дуйся, я́ко сподо́бился еси́ зре́ти невече́рний де́нь Ца́рствия Его́.

Ра́дуйся, Анто́ние, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.

Конда́к 9

Вся́кия труды́ и ско́рби до́блественно претерпе́л еси́, о́тче Анто́ние, ше́ствуя по пути́ спасе́ния до масти́тыя ста́рости. На земли́ невеще́ственное житие́ показа́л еси́, и во пло́ти а́ки безпло́тен яви́лся еси́, сего́ ра́ди мно́гих чуде́с творе́ния от Го́спода прие́мь, чи́стою и боголюбе́зною душе́ю твое́ю к небе́сным причте́н еси́ си́лам, и ку́пно с ни́ми пое́ши ны́не Всеси́льному Бо́гу: Аллилу́ия.

И́кос 9

Ветíя многовеща́нныя недоуме́ют досто́йно изобрази́ти оби́лия любве́ твоея́, о́тче на́ш Анто́ние, е́юже по вся́ дни́ преиспо́лнен еси́ к ча́дом твои́м о Го́споде: восхоте́в бо и по отше́ствии твое́м, при́сно поуча́ти и́х я́ко живы́й, завеща́л еси́ и́м вся́ потре́бная ко спасе́нию. Сего́ ра́ди из глубины́ серде́ц вопие́м ти́:

Ра́дуйся, благоче́стно тече́ние сконча́вый; ра́дуйся, ве́ру соблюды́й всеце́лу.

Ра́дуйся, ору́жием благоволе́ния Бо́жия венча́нный на земли́; ра́дуйся, венце́м нетле́ния укра́шенный на небеси́.

Ра́дуйся, до́лу вели́чием чуде́с блиста́яй; ра́дуйся, горе́ луча́ми Трисо́лнечнаго Све́та осиява́емый.

Ра́дуйся, я́ко в пресве́тлых ра́йских оби́телех вселя́ешися; ра́дуйся, я́ко лице́м к Лицу́ Боже́ственнаго Све́та причаща́ешися.

Ра́дуйся, я́ко с небе́сных высо́т на мольбы́ на́ша призира́еши; ра́дуйся, я́ко в со́ниях и виде́ниих во бла́го на́м явля́ешися.

Ра́дуйся, я́ко моли́твами твои́ми от ве́чныя сме́рти свобожда́емся; ра́дуйся, я́ко предста́тельством твои́м безконе́чныя жи́зни сподобля́емся.

Ра́дуйся, Анто́ние, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.

Конда́к 10

Спасти́ся хотя́щаго все́м челове́ком и изба́витися от напа́стей, о́тче Анто́ние, ты́ умоли́л еси́ Го́спода и Спаси́теля на́шего, да мимои́дут врази́ от Вели́каго Нова́града и оби́тели твоея́, да не озло́бят поко́ища твоего́ по вся́ дни́, живу́щии же зде́ моли́твами твои́ми просла́вят Всеси́льнаго Бо́га, поюще Ему́: Аллилу́ия.

И́кос 10

Стена́ еси́ ты́ и покро́в все́м челове́ком, к заступле́нию твоему́ прибега́ющим, о́тче Анто́ние. Те́мже и на́м, к тебе́ приходя́щим и прося́щим заступле́ния у Царя́ Небе́снаго, бу́ди стена́ кре́пкая и огражде́ние непреобори́мое, от вся́ких бе́д и напа́стей огражда́я на́с, пою́щих тебе́ си́це:

Ра́дуйся, я́ко мо́щи твоя́ до вре́мене сокры́л еси́ от лицезре́ния; ра́дуйся, я́ко о нетле́нии моще́й твои́х яви́л еси́ благоче́стне и́ноку Ни́фонту.

Ра́дуйся, я́ко моли́твою твое́ю бы́вшия враги́ отгна́л еси́; ра́дуйся, я́ко оби́тель твою́ запусте́нию не пре́дал еси́.

Ра́дуйся, хра́м тобо́ю созда́нный до ны́не сохрани́вый; ра́дуйся, соблюды́й принесе́нную в руце́ твое́й ве́твь и ка́мень, на не́мже приплы́л еси́ чуде́сне.

Ра́дуйся, име́яй пред собо́ю ико́ны, и́мже покланя́лся еси́ в животе́ твое́мъ; ра́дуйся, возвеща́яй ди́вное прише́ствие твое́ я́вленными чудеса́ми.

Ра́дуйся, воспита́вший в оби́тели твое́й мно́гия подража́тели; ра́дуйся, просвети́вый в не́й уче́нием Христо́вым и́щущих све́та.

Ра́дуйся, привлека́яй к себе́ лю́ди избра́нныя; ра́дуйся, обогаща́яй оби́тель твою́ от царе́й и святи́телей.

Ра́дуйся, Анто́ние, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.

Конда́к 11

Пе́ние благода́рственное Христу́ Бо́гу, тя́, о́тче Анто́ние, прославля́юще, правосла́внии прино́сят, я́ко мно́гих чуде́с творе́ц ты́ яви́лся еси́: слепы́я просвеща́я, немощны́я исцеля́я, больны́я врачу́я, бе́сныя от бесо́в свобожда́я, толи́ко си́льне, я́ко и не у́ приведе́нным к тебе́ бы́вшим бе́сным, еще́ на пути́ де́мони от ни́х отбега́ху, и ктому́ не возвраща́хуся, боя́щеся в тебе́ си́лы Бо́жия, ю́же вы́ну в небесе́х прославля́я, вопие́ши Бо́гу: Аллилу́ия.

И́кос 11

Светоза́рное свети́ло, благода́тию Христа́ Бо́га просвеща́ющее Новгоро́дския страны́, зри́м тя́, богому́дре о́тче Анто́ние: с а́нгелы бо предстоя́ престо́лу Бо́жию, ра́дости преве́лия испо́лнен еси́, и Боже́ственными луча́ми Трисо́лнечнаго Све́та осиява́емь, озаря́еши ве́рных, вопию́щих ти́ такова́я:

Ра́дуйся, возше́дый на го́ру превысо́ку доброде́телей Боже́ственныхъ; ра́дуйся, я́ко от тоя́ удо́бь возше́л еси́ на го́ру небе́сную.

Ра́дуйся, я́ко от оби́тели земны́я в оби́тель небе́сную водвори́лся еси́; ра́дуйся, я́ко та́мо предстоя́ Царю́ Небе́сному, о все́х на́с к Нему́ те́пле хода́тайствуеши.

Ра́дуйся, я́ко отше́д от на́с душе́ю, на́м мо́щи твоя́ оста́вил еси́; ра́дуйся, я́ко мо́щи твоя́ исцеля́ют вся́кия ско́рби и боле́зни.

Ра́дуйся, я́ко моще́й твои́х де́мони трепе́щутъ; ра́дуйся, я́ко мо́щи твоя́ кому́ждо в печа́лех быва́ют утеше́ние.

Ра́дуйся, я́ко Го́спода Іису́са о все́х чту́щих па́мять твою́ умилостивля́еши; ра́дуйся, я́ко и Преблагослове́нную Ма́терь Его́ хода́тайствовати о на́с, гре́шных, преклоня́еши.

Ра́дуйся, я́ко Импера́тору на́шему на сопроти́вных побе́ду да́рствуеши; ра́дуйся, я́ко все́м правове́рным вся́кое проше́ние на по́льзу исполня́еши.

Ра́дуйся, Анто́ние, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.

Конда́к 12

Благода́ть свы́ше ти́ да́нную позна́вше, благогове́йно обстоя́ще святу́ю ра́ку твою́, о́тче на́ш Анто́ние, тебе́ на́шего ми́лостиваго отца́ приле́жно про́сим: проле́й ны́не те́плую твою́ моли́тву о на́с, гре́шных, ко Го́споду, я́ко да спасе́т и поми́лует Импера́тора на́шего и ве́сь Августе́йший До́м Его́, ца́рство Его́ да разшири́т и укрепи́т, Це́рковь Свою́ святу́ю от ра́спрей и раско́лов незы́блему сохрани́т, и вся́ правосла́вныя христиа́ны в ми́ре и благоде́нствии соблюде́тъ. Чесого́ твои́ми моли́твами ожида́юще от Царя́ Небе́снаго, вопие́м Ему́: Аллилу́ия.

И́кос 12

Пою́ще твое́ к Бо́гу отше́ствие, преподо́бне о́тче Анто́ние, почита́ем свяще́нную па́мять твою́, велича́ем ре́вность по ве́ре, хва́лим долготерпе́ние, сла́вим незло́бие и ублажа́ем кончи́ну твою́: на сме́ртном бо одре́ возлежа́, жела́нием возжела́л еси́ облещи́ся в вели́кий а́нгельский о́браз и с а́нгелами ны́не лику́еши. Те́мже моля́щеся усе́рдно, о е́же сподо́битися и на́м неосужде́нно предста́ти на стра́шное суди́ще Христо́во, взыска́ем ти́:

Ра́дуйся, у престо́ла Бо́жия те́плый о на́с предста́телю; ра́дуйся, просла́вивый Бо́га в телеси́ и в душе́ свое́й.

Ра́дуйся, добропобе́дный во́ине Царя́ Небе́снаго; ра́дуйся, вождю́ прему́дрый ра́тующих проти́ву си́л а́довыхъ.

Ра́дуйся, я́ко с горя́щим свети́льником возше́л еси́ в ра́дость Христа́; ра́дуйся, я́ко от Него́ благода́ть исцеле́ний прия́л еси́.

Ра́дуйся, я́ко благоволе́нием Пресвяты́я Богоро́дицы возвели́чен еси́; ра́дуйся, я́ко во све́тлостех святы́х пребыва́еши.

Ра́дуйся, я́ко с проро́ки и а́нгелы ликовству́еши; ра́дуйся, я́ко со святи́тели и му́ченики просла́влен еси́.

Ра́дуйся, я́ко с преподо́бными и пра́ведными весели́шися; ра́дуйся, я́ко со все́ми избра́нными Бо́жиими при́сно торжеству́еши.

Ра́дуйся, Анто́ние, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.

Конда́к 13

О, вели́кий и пречу́дный преподо́бне о́тче на́ш Анто́ние! Приими́ сие́ ма́лое моле́ние на́ше, и благоприя́тным твои́м хода́тайством умоли́ ми́лостиваго Бо́га, да сохрани́т Импера́тора и все́ во́инство, да умудри́т па́стырей Правосла́вныя Це́ркви, да изба́вит все́х на́с от враго́в ви́димых и неви́димых, от вся́кия напа́сти и ско́рби, от напра́сныя сме́рти и бу́дущия му́ки, да сподо́бит с тобо́ю и со все́ми святы́ми во ве́ки воспева́ти Бо́гу, Спаси́телю на́шему: Аллилу́ия.

Се́й конда́к глаго́лется три́жды. Та́же и́кос 1-й: Ангельски на земли́ пожи́въ… И конда́к 1-й: Избра́нный чудотво́рче…

Моли́тва преподо́бному Анто́нию Ри́млянину

Па́стырю предо́брый и наста́вниче на́ш, преподо́бне о́тче Анто́ние! Ты́ бо во пло́ти еще́ сы́й, Боже́ственным манове́нием управля́емь, ве́тхий Ри́м, оте́чество твое́, и ро́д тво́й оста́вил еси́, и отту́ду чуде́сным по вода́м на ка́мени, я́ко на ле́гцем корабли́, прише́ствием твои́м се́мо освяти́л еси́ гра́д се́й, и в не́м хра́м Бо́жией Ма́тери воздви́гл еси́, труды́ же и по́двиги твои́ми просвети́л еси́ оби́тель сию́, (ея́же и основа́ние тобо́ю бы́сть,) умно́жил еси́ в не́й ча́да твоя́, о́бразом до́брых де́л и уче́нием наставля́яй и́х: те́м и нетле́нием моще́й твои́х и чуде́с сия́нием просла́ви тя́ Бо́г, Ему́же безпло́тен со безпло́тными предстоя́ ра́дуешися, и, ра́дуяся, о притека́ющих к чудотво́рней ра́це твое́й, и мо́щи твоя́ усты́ и се́рдцем лобыза́ющих мо́лишися. Ты́ и ны́не, я́ко име́яй дерзнове́ние ко Влады́це Христу́, бу́ди моли́твенник и хода́тай о предстоя́щих си́х рабе́х твои́х, честны́м твои́м моще́м кла́няющихся, и прося́щих от тебе́ ми́лостиваго заступле́ния. Ей, мо́лим тя́, слуго́ Христо́в и уго́дниче, главы́ и сердца́ на́ша преклоня́юще тебе́, не пре́зри убо́гаго сего́ моле́ния на́шего, но при́зри на ны́ ми́лостивно, коего́ждо потре́бу исполня́я: боля́щим здра́вие, путеше́ствующим в пути́ благопоспе́шество, пла́вающим ско́рое и безбе́дное пла́вание да́руя; оби́тель же сию́ от вся́ких бе́д, внеза́пно находя́щих, сохрани́, и в не́й живу́щих и тружда́ющихся, ку́пно же и и́м благоде́ющих, от вся́ких напа́стей свободи́; да вси́ твои́ми моли́твами на земли́ богоуго́дно поживе́м, и небе́снаго Ца́рствия насле́дники бу́дем, досто́йны славосло́вити Всесвяту́ю Тро́ицу, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, в безконе́чныя ве́ки. Ами́нь.

АНТОНИЙ РИМЛЯНИН

(† 1147), прп. (пам. 17 янв., 3 авг. и в 3-ю неделю по Пятидесятнице — в Соборе Новгородских святых), основатель и первый настоятель Антония Римлянина в честь Рождества Пресв. Богородицы мон-ря в Новгороде. Немногочисленные сведения о преподобном содержатся в НПЛ и дополняются данными жития («Сказание о житии преподобного и богоносного отца нашего Антония Римлянина и о прихождении от града Рима в Великий Новгород»), известного в списках начиная со 2-й пол. XVI в. Не исключено, что в основе жития лежит более ранний несохранившийся агиографический текст (проложное житие), возможно написанный Андреем, 2-м игуменом Антониева мон-ря (1147-1157), к-рый в сохранившемся житии назван его автором. Вместе с житием А. Р. в рукописных сборниках обычно помещаются предисловие, «Слово похвальное на пречестную память преподобного и богоносного отца нашего Антония Римлянина» (написаны ок. 1591 г., список: ГИМ. Муз. № 1236, кон. XVI в.) и сказание о чудесах и обретении мощей («О преложении честного и многочудесного тела» (март 1598), список: ГИМ. Востр. № 1053, нач. XVII в.), принадлежащие перу Нифонта, постриженика Антониева мон-ря, работавшего в 80-90-х гг. XVI в., к-рому иногда приписывают также составление жития. По крайней мере в 2 списках XVI-XVII вв. известна духовная грамота А. Р. (сомнения в ее подлинности не имеют под собой достаточных оснований, наиболее вероятная датировка грамоты — до 1131/32). В тех же рукописях, где встречается духовная грамота, сохранилась купчая А. Р. на землю для мон-ря у р. Волхов; в описании границ участка купчая, по всей вероятности, является фальсификатом 2-й пол. XVI в., но в своей основе (формуляр, факт покупки земли преподобным) восходит к подлиннику ХII в.

Прп. Антоний Римлянин. Икона. XVII в. (ГМИР)
Прп. Антоний Римлянин. Икона. XVII в. (ГМИР)

В житии преподобный именуется «римлянином», т. е. уроженцем Рима. Когда там начались гонения на православных, А. Р., будучи уже монахом, поселился на берегу моря и, стоя на камне, день и ночь молился Богу. Однажды на море поднялась буря, волна сдвинула камень, на к-ром стоял А. Р., и святой поплыл на камне, «якобы на корабли легце». Через 2 дня камень пристал к берегу Волхова, в житии указывается точная дата — 5 сент. 1106 г. От купца-грека А. Р., не понимавший рус. языка, узнал, что попал в Новгород. Купец представил А. Р. Новгородскому еп. свт. Никите, к-рый поехал на берег Волхова, чтобы увидеть камень и удостовериться в чуде. По благословению святителя А. Р. основал мон-рь там, где пристал его камень.

Духовная грамота и НПЛ также сообщают, что благословение на постройку мон-ря преподобный (летопись не называет его «римлянином») получил от Новгородского еп. Никиты, т. е. не позднее нач. 1109 г., что монастырская церковь была заложена святым в 1117-м, освящена в 1119-м, расписана в 1125 г.; в 1127 г. А. Р. начал строить в обители «трьпезницю камяну». Поставление А. Р. во игумена состоялось лишь в 1-й год епископства Нифонта, зимой 1131/32 г., что заставляет предположить какой-то конфликт между А. Р. и Новгородским еп. Иоанном Попьяном (1110-1130). А. Р. был погребен в Рождественском соборе основанного им мон-ря, у зап. стены.

Почитание А. Р. в мон-ре и в близлежащих селениях прослеживается не ранее XVI в. При игум. Вениамине (1547-1552) камень А. Р., к-рый до тех пор находился на берегу Волхова, перенесли в мон-рь, на камне написали образ преподобного и вмонтировали в стену собора, но впосл., как сказано в повести «О преложении честного и многочудесного тела», камень лежал в небрежении у стены собора. В 1580 г. в мон-рь по приказу царя Иоанна IV Васильевича Грозного прибыл новый игум. Кирилл (Завидов; 1580-1594). Игумен был болен, т. к. его отравили ядом. Гуляя по мон-рю, он нашел камень с полустертым образом святого и исцелился около него по молитвам А. Р. По повелению игум. Кирилла над камнем у зап. стены собора поставили небольшой придел и возобновили образ А. Р. Братия во главе с игуменом каждый день приходила и прикладывалась к образу, у камня исцелился бесноватый Федор свечник. «Трости Антония» — стебли водорослей, принесенные, по преданию, вместе с камнем, исцеляли от зубной боли.

Поскольку по молитвам к А. Р. происходило большое число исцелений, мон. Нифонт стал ходатайствовать об обретении мощей святого, к-рое состоялось 3 авг. 1597 г.; в том же году преподобный был канонизирован к общерус. почитанию, тогда же, вероятно, была составлена служба святому (древнейшие списки — кон. XVI-XVII в.), в ней говорится о мощах А. Р., часто упоминается Новгород и Антониев мон-рь. В мон-ре продолжались исцеления у камня и мощей преподобного, к кон. XVII в. было записано 18 новых чудес (ГИМ. Хлуд. № 199, кон. XVII в.). В 1666 г. исцелилась Феврония Иванова, страдавшая «исступлением ума», в 1675 г.- бесноватый Иоанн, сын Василия Поезжаева. В 1678 г., после молебна у мощей и у камня А. Р., произошло чудесное выздоровление Симеона, сына Трофима Павлова, на к-рого перед этим «напало забвение и родителей непознание». Камень А. Р. сохранился, находится в зап. приделе Рождественского собора. Это серый овальный валун длиной 126, шириной 94 и высотой 37 см. Мощи А. Р. были вскрыты в 1927 г., их совр. местонахождение неизвестно, весной 2000 г. частицы мощей были найдены в краеведческом музее г. Петрозаводска и переданы в городской собор во имя св. блгв. кн. Александра Невского.

Ист.: НПЛ (по указ.); ГВНиП. № 102, 103; Житие прп. Антония Римлянина // ПС. 1858. № 5. С. 151-171; № 6. С. 310-324.

Лит.: Ключевский. Древнерусские жития. С. 306-311; Барсуков. Источники агиографии. Стб. 48-51; Сергий (Спасский). Месяцеслов. Т. 2. С. 17, 235; Валк С. Н. Начальная история древнерусского частного акта // Вспомогательные ист. дисциплины: Сб. ст. М.; Л., 1937. С. 295-303; Спасский Ф. Г. Русское литургическое творчество. П., 1951. С. 208-210; Onasch К. Zur Vita Antonij «des Römers» // Orbis scriptus: D. Tschižewskij zum 70. Geburtstag. Münch., 1966. S. 581-585; Янин В. Л. Очерки комплексного источниковедения: Средневековый Новгород. М., 1977. С. 40-59; он же. Печать новгородского епископа Ивана Попьяна // ВИД. 1978. Вып. 9. С. 47-56; он же. Новгородские акты ХII-XV вв.: Хронол. коммент. М., 1991. С. 205-207, 354-357; Макаров Н. А. Камень Антония Римлянина // НИС. Л., 1984. № 2 (12). С. 203-207; Андреев В. Ф. Новгородский частный акт ХII-XV вв. Л., 1986. С. 93-97; Фет Е. А. Житие Антония Римлянина // СККДР. Вып. 2. Ч. 1. С. 245-247.

А. В. Назаренко

Иконография

О первом изображении А. Р., сделанном на камне при игум. Вениамине, в «Слове похвальном на пречестную память» сказано, что игумен «повеле на написати… преподобного Антония чюдотворца образ, имел же на руце воображен едину церковь Богоматери» (ГИМ. Муз. №. 1236. Л. 99-100). При игум. Кирилле над камнем был сооружен небольшой придел и вновь написан образ А. Р. («как бе и прежде»), поскольку первый «сокрушен бысть от дождя, понеже не покровлен бяше» (НГМЗ ОПИ. Д. 30056-33. Л. 31 об.- 34). Святой был изображен предстоящим Богоматери с Младенцем, в руке макет созданного им «чудного» храма Рождества Богородицы. На иконах данного извода А. Р. обычно представлен в рост, в монашеской мантии и схиме, с куколем на голове, плывущим на камне по Волхову, макет храма он держит в правой руке; вверху слева — образ Богоматери. К этому типу изображения относятся иконы 2-й пол. XVI в. (ГТГ), 2 иконы XVII в. из собора Покрова на Рву (ГИМ). По описанию в иконописном подлиннике, А. Р. «сед, брада болши Иоанна Богослова, аки у Евфимия Великаго, на ногах ступенцы, стоит на камени, а камень на воде, в руце церковь» (ИРЛИ. Бобк. № 4. Л. 66 об., посл. четв. XVII в.).

На иконах др. извода А. Р. изображен в молении Богородице стоящим на камне в водах Волхова на фоне основанного им мон-ря,- напр., на иконах: кон. XVI в. (ГТГ); кон. XVI в. из собора Покрова на Рву (ГИМ) с надписью: «а се труд мой, же моя Пречистая, имже строех Сына ради Твоего»; 1680 г., письма Семена Никитина (ПИАМ); XVII в. (ГИМ); XVII в. из Соловецкого мон-ря (АМИИ); нач. XVIII в. (ГРМ); на фреске 1702 г. в Знаменском соборе Новгорода. Мон-рь показан с запада, со стороны реки, постройки воспроизводятся с разной мерой условности; иногда изображена только деревянная стена со святыми вратами, как на иконе XVII в. (Народный музей. Краков). Иконы XVII в. (ГЭ) и 1-й пол. XVIII в.? (ГМЗК) совмещают черты обоих изводов. На иконе 1-й пол. XVIII в. (ГРМ) у преподобного в правой руке развернутый свиток и пальмовая ветвь, мон-рь представлен необычно: не со стороны Волхова, а с юга, со стороны города. На двусторонней выносной иконе кон. XVII в. северных писем (ГЭ) в руках святого, стоящего фронтально, макет храма и развернутый вверх свиток с текстом: «Терпя потерьпехъ Гда внят ми оуслыш». В приделе прп. Онуфрия Великого Рождественского собора Рождества Богородицы мон-ря находилась икона А. Р. «со свитком и видом соборной церкви» (НГОМЗ ОПИ. Д. 11820. Л. 22 об.).

Сохранились памятники с еще одним типом изображения А. Р.: прямолично, в рост, облаченным в схиму, с куколем на голове, благословляющей десницей и свитком в левой руке. Наиболее древним является резной рельефный образ с крышки первой деревянной раки А. Р. (ГРМ), созданный в 1573 г. (до канонизации святого) новгородским резчиком Евтропием Степановым. Этот же тип изображения святого представлен на 2 покровах — 1633 г. и кон. XVII в. (НГОМЗ).

Примером включения А. Р. в деисусный ряд иконостаса является икона нач. XVIII в. сев. писем (ГЭ), на к-рой преподобный изображен держащим свиток, а также подписная икона 1778 г. работы И. В. Минина (СГИАПМЗ), происходившая из придела Трех святителей ц. Входа Господня в Иерусалим дер. В. Мудьюга (Архангельская обл.). Образ А. Р. присутствует в изображениях Собора Новгородских чудотворцев, напр. на иконе 1721 г. (ГЭ), на иконе Божией Матери «Знамение» с деисусом и избранными святыми, кон. XVII — нач. XVIII в. (ГРМ).

Ист.: ГАНО. Ф. Р-138. Оп. 3. Ед. 24. Л. 1-34.

Лит.: Макарий (Миролюбов), архим. Археологическое описание церковных древностей в Новгороде и его окрестностях. М., 1860. Ч. 2. С. 51, 82-83, 120, 308-310; Ласковский В. П. Путеводитель по Новгороду. Новгород, 1910. С. 222; Димитрий (Сперовский), еп. Рязанский. О внутреннем устройстве и убранстве храмов Новгородского Антониева монастыря в XVII в. по сравнению с настоящим их состоянием // Тр. XV Археол. съезда в Новгороде. М., 1911. Т. 1; Антонова, Мнева. Каталог. Т. 2. С. 28, 200-201; Русская деревянная скульптура. М., 1994. С. 222-224, 227. Кат. 163, 164; Косцова А. С., Побединская А. Г. Русские иконы XVI — начала XX века с изображением монастырей и их основателей: Кат. выст. / ГЭ. СПб., 1996. С. 57-60, 133-138. Кат. 50-56; Русские монастыри: Искусство и традиции / ГРМ. Б. м., 1997. С. 142-143; Маркелов. Святые Древней Руси. Т. 2. С. 56; Кольцова Т. М. Северные иконописцы: Опыт биобиблиогр. словаря. Архангельск, 1998. С. 81; Мильчик М. И., Секретарь Л. А. Новгородский Антониев монастырь на иконах XVI-XVIII вв. // ПКНО, 1999. М., 2000. С. 273-299.

Л. А. Секретарь

Житие Антония Римлянина («Сказание о житии преподобного и богоносного отца нашего Антония Римлянина и о прихождении от града Рима в Великий Новгород») — легендарное житие популярного новгородского святого. Согласно Ж., Антоний, италийский отшельник, приплыл в Новгород по морю прямо из Рима, стоя на огромном камне. Вслед за ним плыла бочка с сокровищами. Новгородский епископ Никита оказывает Антонию подобающий прием и советует ему заложить монастырь на том месте, куда пристал камень. Впоследствии архиепископ Нифонт делает Антония игуменом созданного им монастыря. Ж. относит чудесное плавание Антония к 1105 г.

Новгородский Антониев монастырь впервые упоминается в летописях под 1117 г.; Антоний, реальный основатель монастыря, был скорее всего богатым новгородцем, о поставлении Антония в игумены говорится под 1131 г., о его смерти — под 1147 г. Именование Антония Римлянином начинается лишь в XVI в. Легенда о его римском происхождении сложилась, по-видимому, в ту эпоху, когда утрата Новгородом независимости вызвала появление ряда сказаний о наследовании «римских» святынь (конец XVI — начало XVII в.).

Ж. сохранилось в рукописях конца XVI—XVIII вв., текст его идентичен во всех списках. Повествование в Ж. ведется от лица игумена Андрея, преемника и ученика Антония, который несколько раз упоминает о себе в тексте, — тем самым Ж. претендует на древность (XII в.). Однако язык и анахронизмы Ж. свидетельствуют о том, что оно принадлежит значительно более поздней эпохе (судя по упоминанию некоторых реалий, не могло быть написано ранее 30-х гг. XVI в.). Имя Андрея могло попасть в Ж. либо в результате намеренной подделки, либо из какого-то древнего источника. Точное время составления Ж. неизвестно; появление его объясняется общим для XVI в. стремлением к канонизации местных святых. Мысль о прославлении Антония могла возникнуть после канонизации в 1558 г. епископа Никиты (отсюда его роль в Ж.). Из статей, приложенных к Ж., явствует, что автором его с наибольшей вероятностью можно считать монаха Антониева монастыря Нифонта, известного своей деятельностью и сочинениями по поводу канонизации Антония в 1597 г. Кроме того, в сочиненном Нифонтом около 1591 г. Похвальном слове есть указание, что к этому времени Ж. Антония уже существовало. Таким образом, Ж. датируется приблизительно 70—80-ми гг. XVI в. Текст Ж. неоднороден: его составитель соединил легендарную часть с реальной, причем допустил некоторые несоответствия между ними, включил в текст отрывки из духовной и купчей грамот Антония и заполнил недостающее общими местами. По установившемуся мнению, Нифонт пользовался при сочинении «Сказания» не дошедшим до нас древним кратким Ж., которое действительно могло принадлежать игумену Андрею, и по обычаю древнерусских книжников присвоил имя Андрея своей переделке. Этого древнего Ж. могло, однако, не быть: фактические сведения «Сказания» не выходят за пределы данных Летописи Новгородской I, оттуда же могло быть взято имя Андрея. Сознательная подделка, произведенная в таком случае Нифонтом, имеет свое объяснение. В 70-х гг. XVI в. Антониев монастырь вел длительную земельную тяжбу с посадскими людьми; в текст Ж. не случайно вставлены цитаты из грамот Антония и рассуждения о монастырских землях, купленных якобы самим святым на собственные деньги. Древность жития придала бы вес монастырским претензиям.

Ж. обычно встречается в рукописях в составе большой компиляции, озаглавленной «Житие и подвизи преподобного и богоносного отца нашего Антония Римлянина игумена бывшаго в Великом Новеграде…»; кроме Ж., в нее входят предисловие, Похвальное слово и, довольно часто, статья «О преложенин тела…». Автором всех этих статей является Нифонт. Предисловие к Ж. и Похвальное слово Антонию написаны им около 1591 г., когда по инициативе игумена Кирилла Завидова монастырь начал добиваться открытия мощей и канонизации Антония. После канонизации, в марте 1598 г., Нифонт прикладывает к прежним статьям пространную записку о прошедшей церемонии и бывших при ней чудесах святого («О преложении честного и многочудесного тела преподобного и богоносного отца нашего Антония чудотворца Римлянина иже в Великом Новеграде»). В послесловии к этой статье Нифонт перечисляет свои заслуги.

Ж. со всеми дополнительными статьями вошло в Минеи Четии Чудовские 1600 г. и в другие четьи минеи XVII в. (17 января и 3 августа). Во второй половине XVII в. для печатного Пролога была сделана краткая и небрежная переделка Ж. В конце XVII в. к Ж. было прибавлено описание 18 новых чудес. В полном или сокращенном виде Ж. часто переписывалось в сборниках XVII—XVIII вв.

Изд.: ПС, 1858, № 5—6, с. 157—171, 310—324; ПЛ. СПб., 1860, вып. 1, с. 1263—270.

Е. А. Фет